Download - SearchIM waarom-adwords
![Page 1: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/1.jpg)
![Page 2: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/2.jpg)
Inhoud
> Introductie
> Waarom AdWords
> Hoe werkt AdWords
> Tips voor AdWords
> Vragen?
![Page 3: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/3.jpg)
Wie zijn wij?Door jarenlang ervaring te hebben opgedaan binnen het gebruik van online advertentie programma’s is er gekozen om zelf deze expertise aan te bieden als dienstverlening voor het bedrijfsleven.
SearchIM bestaat uit medewerkers die elk hun eigen ervaring hebben op het gebied van Online Marketing. Zo kunnen wij ook op diverse gebieden de juiste diensten aanbieden met veel passie en enthouiasme
Uitgangspunten
Samen met de klant een oplossing creëren om de vastgestelde doelstellingen te behalen binnen het beschikbare budget. Onze expertise overbrengen binnen uw bedrijf om ook zelf effectief gebruik te maken van de mogelijkheden binnen Online Marketing.
Toewijding en creativiteit bieden binnen elk project dat we starten, of dezenou klein of groot is maakt voor onze specialisten niet uit.
![Page 4: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/4.jpg)
Wat doen wij?
![Page 5: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/5.jpg)
![Page 6: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/6.jpg)
Wie is Roy Smid?
Achtergrond in de hotelbranche
Sinds 2000 actief met AdWords campagnes
Passie voor alles wat met online marketing te maken heeft
Binnen SearchIM: online marketeer, trainer en projectmanager
Voorkeur om alles meetbaar te maken
![Page 7: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/7.jpg)
Waarom AdWords?
![Page 8: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/8.jpg)
![Page 9: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/9.jpg)
Voordelen Adwords?
Flexibiliteit
Controle
Doelgericht
Laagdrempelig
Bereik
![Page 10: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/10.jpg)
Nadelen Adwords?
Betalen per bezoeker
Nieuwe technieken, geen tijd voor?
Niet managen is geld weggooien
Verdienmodel voor Google
Prijsopdrijvend effect
![Page 11: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/11.jpg)
Hoe werkt AdWords?
![Page 12: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/12.jpg)
Wat is AdWords?
Advertentieprogramma van Googlewaarmee adverteerders eenvoudig en sneleffectieve advertenties kunnen plaatsenbij de zoekresultaten van Google en opzoek- en inhoudssites in het groeiende
Google Netwerk.
![Page 13: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/13.jpg)
Zoekwoord gericht (ook wel context targeting genoemd):
Zoeknetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de zoekopdracht van de gebruiker overeenkomt met een zoekwoord in de campagne
Inhoudsnetwerk: advertenties worden vertoond wanneer de context van de website een match vertoont met het thema van de advertentiegroep (die wordt bepaald door de zoekwoorden in die groep).
Positie gericht (ook wel site- of placement targeting genoemd):
De adverteerder geeft zelf aan op welke sites hij/zij zou willenverschijnen en heeft de mogelijkheid aan te geven op welke positiebinnen een site je wil verschijnen, bijvoorbeeld rechtsboven, linksonder of op de sportpagina binnen een nieuwssite.
Hoe kan je adverteren op Google?
![Page 14: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/14.jpg)
Het AdWords Netwerk
![Page 15: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/15.jpg)
Waar verschijnen AdWords advertenties?
1. Zoekdomeinen2. Zoekpartners3. Inhoudsdomeinen4. Inhoudspartners
![Page 16: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/16.jpg)
Zoekdomeinen
![Page 17: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/17.jpg)
Google Zoekpartners
Maakt gebruik van de zoekfunctionaliteit van Google in combinatie met Adsense for Search. Zoekfunctionaliteit bestaat uit site search en websearch. Bij de zoekresultaten worden relevante advertenties geplaatst via Adsense for search. Voorbeelden zijn: Ilse, startpagina, Telegraaf, volkskrant, marktplaats, autotrader, vergelijk.nl, telefoongids.nl.
![Page 18: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/18.jpg)
Google Inhoudsdomein
![Page 19: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/19.jpg)
Google InhoudspartnersMaakt gebruik van het product AdSense for Content(AFC) om relevante advertenties te serveren gericht opde inhoud van internetpagina's. Targeting geschiedt opbasis van context of positie targeting. Voorbeelden zijn:nu.nl en marketingfacts.nl
![Page 20: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/20.jpg)
Tips voor AdWords!
![Page 21: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/21.jpg)
Account Structuur
![Page 22: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/22.jpg)
Mogelijke Account Structuren
![Page 23: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/23.jpg)
• Wat zijn de doelstellingen van de campagne?
• Wie is/zijn de doelgroep van de campagne?
• Wordt de campagne gemeten?
• Zijn er offline slogans die kunnen worden gebruikt?
• Zijn er specifieke USPs (Unique Selling Points)?
• Zijn er woorden waarmee het het bedrijf zich niet wil associëren?
• Website, Budget, Periode, Boodschap
Briefing
![Page 24: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/24.jpg)
Het schrijven van een Adwords Advertentie
Richtlijnen:• Titel: 25 karakters• Beschrijving: 35 karakters elk• Zichtbare URL: 35 karakters
![Page 25: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/25.jpg)
Het AIDA model
KOP
Regel 1
Regel 2
Klik op de ad
![Page 26: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/26.jpg)
Het AIDA model
Fase 1 – BewustwordingsfaseHierin komen zoekopdrachten als nieuwe tv, nieuwe tv kopen en ik wil een nieuwe tv. In deze fase is het zoekgedrag algemeen en oriënterend van aard. Een gebruiker wil in deze fase vooral informatie inwinnen over de beste televisie.
Fase 2 – InteressefaseHierin komen zoekopdrachten voor als nieuwe LCD tv, beste LCD tv, etc In de interessefase weet de gebruiker al welke richting hij op zal gaan. In dit geval gaat de gebruiker voor een LCD tv.
Fase 3 – VerlangingsfaseIn deze fase zal de gebruiker gericht op zoek gaan naar zijn gewenste product. De zoekopdrachten zullen dan onder andere Samsung LN40B550 online en Samsung LN40B550 zijn. In deze fase heeft de gebruiker de keuze voor het merk al gemaakt. Het enige dat dan nog moet gebeuren is het aanschaffen van het product.
Fase 4 – ActiefaseIn de actiefase zal het zoekgedrag gericht zijn op de aankoop. Zoekwoorden als Samsung LN40B550 kopen en goedkoopste Samsung LN40B550 komen hierin voor
![Page 27: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/27.jpg)
Kies zoekwoorden op basis van doelstellingen
![Page 28: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/28.jpg)
Wat is Quality Score?Een score die toegekend wordt aan advertenties aan de hand vankwaliteit. Kwaliteit wordt met name gebaseerd op relevantie.
Waarom bestaat de Quality Score?Google gelooft dat advertenties van een hoge kwaliteit voor meer kliks zorgen, het vertrouwen van klanten verhoogt en betere resultaten boektop de lange termijn.
Quality Score
![Page 29: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/29.jpg)
Quality Score
Quality Score: Kwaliteitsscore – wordt bepaald aan de hand van:
• CTR van het zoekwoord• Prestatiegeschiedenis van het zoekwoord• Kwaliteit van de landingspagina• Relevantie van de advertentietekst• Laadtijd van de landingspagina
De QS wordt weergegeven op zoekwoordniveau als 1 t/m 10
![Page 30: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/30.jpg)
Quality Score: hoe verbeter je die?
• Focus op de relevante zoekwoorden (hoge CTR) en pauzeer /verwijder de minder relevante zoekwoorden (lage CTR)
• Laat de advertentie met de hoogste CTR staan en vervang de andere voor nieuwe, relevante advertenties
• Maak deze nieuwe advertenties relevanter door het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst
• Verbeter de landingspagina wanneer deze een lage kwaliteit heeft
![Page 31: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/31.jpg)
Positionering & Prijsbepaling
![Page 32: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/32.jpg)
Positionering van Advertenties
Positionering van advertenties is dynamisch bij iedere zoekopdracht gaan de advertenties opnieuw in de veiling.
De formule die wordt gebruikt voor de positionering is:Positienummer = Max. CPC x QS
Hoe hoger de uitkomst, hoe hoger de advertentie op de pagina staat.
![Page 33: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/33.jpg)
Positionering van Advertenties
Adverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie Positie
A 0,50 7 3,50(0,50 x 7)
3
B 0,75 6 4,50(0,75 x 6)
1
C 1,25 3 3,75(1,25 x 3)
2
![Page 34: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/34.jpg)
Actual CPC:
• Het is het bedrag dat je uiteindelijk betaalt voor een klik op je advertentie• Wordt berekend nadat de positie is bepaald• Het is het laagste bedrag dat nodig is om 1 positie hoger te staan dan je eerstvolgende concurrent.• De laagst geplaatste adverteerder, die dus geen concurrenten onderzich heeft, betaalt het min. bid.
Formule voor de Actual CPC:Positiescore concurrent / Eigen QS + € 0.01
Positionering van Advertenties
![Page 35: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/35.jpg)
Positionering van AdvertentiesAdverteerder Max CPC QS Positiescore Advertentie
Positie
A 0,50 7 3,50(0,50 x 7)
3
B 0,75 6 4,50(0,75 x 6)
1
C 1,25 3 3,75(1,25 x 3)
2
Adverteerder B betaald dus werkelijk: 3,75 (=positiescore concurrent 2)/ 6 (eigen QS) + €0,01 = €0,64
![Page 36: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/36.jpg)
Landingspagina’s
![Page 37: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/37.jpg)
Eerste impressie is alles!
Een bezoeker van jouw landingspagina beslist binnen 0,5 seconden of hij/zij blijft of niet.
* 50% van de gebruikers verlaat na 1 blik de site.*
Gebruikers vragen zichzelf af:
“Ben ik hier op de juiste plaats?”
“Laat deze site zien wat ik hoopte te vinden?
“Moet ik de tijd nemen iets te lezen of klik ik direct weg?”
![Page 38: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/38.jpg)
Landingspagina’s selecterenKeyword: Autoverzekering berekenen
Geef de gebruiker de informatie die zij verwachten
Of
![Page 39: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/39.jpg)
Conversie Meting
![Page 40: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/40.jpg)
Conversiemeting
• Conversie kan een lead of verkoop zijn
• Meting is eenmalig instellen van een code
• Grip op je rendement met conversiemeting
• 2 manieren om conversies te meten
![Page 41: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/41.jpg)
Conversiemeting
• Meting via AdWords conversie code
•OF
• Meting via doelen uit Analytics
![Page 42: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/42.jpg)
Conversiemeting, en dan nu meten en bijsturen!
![Page 43: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/43.jpg)
• Marketingboodschappen testen:boodschappen met de hoogste succespercentages testen
• Gebruikt alle bezoekers op de website (niet alleen de bezoeken via AdWords)
• Gedetailleerde grafische rapporten
• Zelfbedieningsprogramma
• Tot 10.000 mogelijke combinaties
Website Optimizer
![Page 44: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/44.jpg)
Website Optimizer
![Page 45: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/45.jpg)
Website Optimizer
![Page 46: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/46.jpg)
Remarketing
![Page 47: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/47.jpg)
Remarketing
Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan gebruikers die uw website eerder hebben bezocht en uw boodschap toespitsen op hun specifieke interesse.
![Page 48: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/48.jpg)
Remarketing – VoorbeeldIemand zoekt een hotel
![Page 49: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/49.jpg)
Remarketing – VoorbeeldMaar boekt niet ..... en verlaat uw website.
![Page 50: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/50.jpg)
Remarketing – VoorbeeldLater op het internet wordt deze persoon door Google herkend......En krijgen ze uw advertentie te zien!
![Page 51: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/51.jpg)
Remarketing – De voordelen!
Wat zijn de voordelen van Google Remarketing?
- Zeer gericht adverteren, dit leidt tot een hogere clickratio en een hoger conversiepercentage.
- Lage kosten per click. De kosten per click liggen doorgaans in het inhoudsnetwerk ruim lager dan in het zoeknetwerk van Google.
- Een enorm bereik. Het inhoudsnetwerk van Google bereikt ruim 90% van de Nederlandse internetters.
![Page 52: SearchIM waarom-adwords](https://reader033.vdocuments.pub/reader033/viewer/2022060109/5551f043b4c90501638b549e/html5/thumbnails/52.jpg)
“Simplify the search for your target”
Vragen?