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Medical BioSphere ® Instructions for use Instructions d'utilisation Gebrauchsanweisungen Instrucciones de utilización Istruzioni per l’uso Instruções de utilização Gebruiksaanwijzing Brugsanvisning Bruksanvisning Käyttöohjeet Instruksjoner for bruk Οδηγίες χρήσης Kullanma talimatları Pokyny pro použití Instrukcja stosowania Instrucţiuni de utilizare Инструкции за употреба Használati útmutató Lietošanas norādījumi Naudojimo instrukcijos Návod na použitie Kasutusjuhised Инструкции по применению Z 1843 rev D 06/12 730095002/A 0459 - 2004

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  • MedicalBioSphere

    Instructions for useInstructions d'utilisationGebrauchsanweisungenInstrucciones de utilizacinIstruzioni per lusoInstrues de utilizaoGebruiksaanwijzingBrugsanvisningBruksanvisningKyttohjeetInstruksjoner for bruk Kullanma talimatlarPokyny pro pouitInstrukcja stosowaniaInstruciuni de utilizare Hasznlati tmutatLietoanas nordjumiNaudojimo instrukcijosNvod na pouitieKasutusjuhised

    Z 1843 rev D 06/12730095002/A

    0459 - 2004

  • 2

    English.........................................................................................................................3Franais (French) ...........................................................................................7Deutsch (German)......................................................................................11Espaol (Spanish).......................................................................................15Italiano (Italian) ...........................................................................................19Portugus (Portuguese) .......................................................................23Nederlands (Dutch) ..................................................................................27Dansk (Danish) .............................................................................................31Svenska (Swedish) .....................................................................................35Suomi (Finnish)............................................................................................39Norsk (Norwegian) ...................................................................................43 (Greek) .....................................................................................47Trke (Turkish)...........................................................................................51etina (Czech) .............................................................................................55Polski (Polish) ................................................................................................59Romn (Romanian) ...............................................................................63 (Bulgarian).......................................................................67Magyar (Hungarian)...............................................................................71Latvieu (Latvian)......................................................................................75Lietuvi (Lithuanian) .............................................................................79Slovenina (Slovak) .................................................................................83Eesti (Estonian).............................................................................................87 (Russian).....................................................................................91

  • 3

    ENGLISHINTENDED USEHepaSphere Microspheres are indicated for use in embolization ofblood vessels with or without delivery of doxorubicin HCl for therapeuticor preoperative purposes in the following procedures: Embolization of hepatocellular carcinoma Embolization of metastases to the liver.

    DESCRIPTIONHepaSphere Microspheres are part of a family of embolic agents basedon proprietary technologies. They are designed for controlled, targetedembolization. The HepaSphere Microspheres can be loaded withdoxorubicin HCl and are able to release the drug locally at theembolization site. HepaSphere Microspheres are biocompatible,hydrophilic, non-resorbable, expandable, and conformablemicrospheres. HepaSphere Microspheres swell upon exposure toaqueous solutions. They are available in a range of sizes.

    DEVICE PACKAGINGHepaSphere Microspheres are contained in a sterile, 10 ml Cyclic OlefinCopolymers (COC) vial, with a crimped cap, packaged in a sealed pouch.Contents: 25 mg or 50 mg of dry HepaSphere Microspheres per vial tobe reconstituted before use.

    CONTRAINDICATIONS Patients intolerant to vascular occlusion procedures Vascular anatomy or blood flow precluding correct catheter placementor embolic injection Presence or suspicion of vasospasm Presence or likely onset of haemorrhage Presence of severe atheromatous disease Feeding arteries too small to accept the selected HepaSphereMicrospheres Presence of collateral vessel pathways potentially endangeringnormal territories during embolization High flow arteriovenous shunts or fistulae with luminal diametergreater than the selected size of HepaSphere Microspheres Vascular resistance peripheral to the feeding arteries precludingpassage of HepaSphere Microspheres into the lesion Presence of arteries supplying the lesion not large enough to acceptHepaSphere Microspheres Do not use in pulmonary vasculature, coronary and central nervoussystem vasculature Known sensitivity to poly vinyl alcohol-co-sodium acrylate

    WARNINGS HepaSphere Microspheres size must be chosen after consideration ofthe arteriovenous angiographic appearance. HepaSphere Microspheressize should be selected to prevent passage from any artery to vein. Some of the HepaSphere Microspheres may be slightly outside of therange, so the physician should be sure to carefully select the size ofHepaSphere Microspheres according to the size of the target vessels atthe desired level of occlusion in the vasculature and after considerationof the arteriovenous angiographic appearance. Because of the significant complications of misembolization, extreme

    caution should be used for any procedures involving the extracranialcirculation encompassing the head and neck, and the physician shouldcarefully weigh the potential benefits of using embolization against therisks and potential complications of the procedure. These complicationscan include blindness, hearing loss, loss of smell, paralysis, and death. Serious radiation induced skin injury may occur to the patient due tolong periods of fluoroscopic exposure, large patient, angled x-rayprojections and multiple image recording runs or radiographs. Refer toyour facilitys clinical protocol to ensure the proper radiation dose isapplied for each specific type of procedure performed. Onset of radiation injury to the patient may be delayed. Patientsshould be counselled on potential radiation effects, what to look for andwho to contact if symptoms occur. HepaSphere Microspheres MUST NOT be reconstituted in sterilewater for injection. Reconstitution in sterile water results in extensiveswelling that renders the injection of HepaSphere Microspheres verydifficult or may prevent injection. Do not reconstitute HepaSphere Microspheres with Lipiodol / Ethiodol. Pay careful attention for signs of mistargeted embolization. Duringinjection carefully monitor patient vital signs to include SaO2 (e.g.hypoxia, CNS changes). Consider terminating the procedure,investigating for possible shunting, or increasing Microspheres size ifany signs of mistargeting occur or patient symptoms develop. Consider upsizing the Microspheres if angiographic evidence ofembolization does not quickly appear evident during injection of theMicrospheres.

    Warnings about use of small microspheres: Careful consideration should be given whenever use is contemplatedof embolic agents that are smaller in diameter than the resolutioncapability of your imaging equipment. The presence of arteriovenousanastomoses, branch vessels leading away from the target area oremergent vessels not evident prior to embolization can lead tomistargeted embolization and severe complications. Microspheres smaller than 100 microns will generally migrate distalto anastomotic feeders and therefore are more likely to terminatecirculation to distal tissue. Greater potential of ischemic injury resultsfrom use of smaller sized microspheres and consideration must begiven to the consequence of this injury prior to embolization. Thepotential consequences include swelling, necrosis, paralysis, abscessand/or stronger post-embolization syndrome. Post embolization swelling may result in ischemia to tissue adjacentto target area. Care must be given to avoid ischemia of intolerant, nontargeted tissue such as nervous tissue.

    PRECAUTIONSHepaSphere Microspheres must only be used by physicians trained invascular embolization procedures. The size and quantity ofmicrospheres must be carefully selected according to the lesion to betreated and the potential presence of shunts. Only the physician candecide the most appropriate time to stop the injection of HepaSphereMicrospheres.

    Do not use if the vial, cap, or pouch appear damaged.For single patient use only - Contents supplied sterile - Never reuse,reprocess, or resterilize the contents of a vial that has been opened.Reusing, reprocessing or resterilizing may compromise the structuralintegrity of the device and or lead to device failure, which in turn mayresult in patient injury, illness or death. Reusing, reprocessing orresterilizing may also create a risk of contamination of the device and orcause patient infection or cross infection including, but not limited to, thetransmission of infectious disease(s) from one patient to another.

    Dry (m)

    50-100

    100-150

    150-200

  • 4

    Contamination of the device may lead to injury, illness or death of thepatient. All procedures must be performed according to accepted aseptictechnique.

    HepaSphere Microspheres MUST NOT be used in their originaldry state. They must be reconstituted before use. HepaSphereMicrospheres swell in aqueous solution. The magnitude of swellingdepends on the ionic concentration of the solution. The microspheresswell to approximately four times their diameter in 0.9% NaCl aqueoussolution and non-ionic contrast media, as compared to their initial drydiameter. The magnitude of swelling when loaded with doxorubicin HClis dependent upon the amount of drug with which the product is loaded.Lyophilized doxorubicin HCl must be reconstituted in NaCl 0.9 % solution.HepaSphere Microspheres undergo a slight size decrease of about 20%when loaded with doxorubicin HCl compared to the size in pure NaCl 0.9% aqueous solution. HepaSphere Microspheres are compressible andcan be injected easily through microcatheters. However, injection of theHepaSphere Microspheres before they are fully expanded could result infailure to reach the intended embolization target and possibleembolization of a larger tissue area.Note: Maximum recommended concentration of doxorubicin HCl is5mg/ml. Concentrations of doxorubicin HCl above 5mg/ml substantiallyincrease the solution viscosity and make it difficult to handle withHepaSphere Microspheres.Patients with known allergies to non-ionic contrast media may requirecorticosteroids prior to embolization.Additional evaluations or precautions may be necessary in managingperiprocedural care for patients with the following conditions: Bleeding diathesis or hypercoagulative state Immunocompromise

    POTENTIAL COMPLICATIONSVascular embolization is a high-risk procedure. Complications may occurat any time during or after the procedure, and may include, but are notlimited to, the following: Paralysis resulting from untargeted embolization or ischemic injuryfrom adjacent tissue oedema Undesirable reflux or passage of HepaSphere Microspheres intonormal arteries adjacent to the targeted lesion or through the lesion intoother arteries or arterial beds, such as the internal carotid artery,pulmonary, or coronary circulation Pulmonary embolism due to arteriovenous shunting Ischemia at an undesired location, including ischemic stroke, ischemicinfarction (including myocardial infarction), and tissue necrosis Capillary bed occlusion and tissue damage Vasospasm Recanalisation Blindness, hearing loss, and loss of smell Foreign body reactions necessitating medical intervention Infection necessitating medical intervention Complications related to catheterization (e.g. haematoma at the site ofentry, clot formation at the tip of the catheter and subsequentdislodgement, and nerve and/or circulatory injuries which may result inleg injury) Allergic reaction to medications (e.g. analgesics) Allergic reaction to non-ionic contrast media or embolic material Vessel or lesion rupture and haemorrhage Death Additional information is found in the Warnings section

    SWELLING BEHAVIORHepaSphere Microspheres swell during reconstitution with NaCl 0.9%aqueous solution and non-ionic contrast media.When hydrated in 100%NaCl 0.9% aqueous solution or non-ionic contrast medium, or 50% non-ionic contrast and 50% NaCl 0.9% aqueous solution, HepaSphere

    Microspheres swell approximately 4 times their original dry diameter inapproximately 10 minutes. For example, HepaSphere Microspheres witha diameter of approximately 50-100 microns in their dry state willexpand to approximately 200-400 microns during reconstitution asrecommended below. Because of the inherent variability of the swellingprocess, some of the HepaSphere Microspheres will be slightly outsideof this range after reconstitution, so the physician should be sure tocarefully select the size of HepaSphere Microspheres according to thesize of the target vessels at the desired level of occlusion in thevasculature and the nature of the aqueous solution.Note: To expand properly HepaSphere Microspheres need to be exposedto a minimum of 10ml solution.The magnitude of swelling when loaded with doxorubicin HCl isdependent upon the amount of drug with which the product is loaded.HepaSphere Microspheres undergo a slight size decrease of about 20%when loaded with doxorubicin HCl compared to the size in pure NaCl0.9% aqueous solution.

    CATHETER COMPATIBILITYHepaSphere Microspheres can be injected with microcatheters with thefollowing specifications:

    INSTRUCTIONSHepaSphere Microspheres must be reconstituted with 100% NaCl 0.9%aqueous solution or non-ionic contrast medium, or 50% non-ioniccontrast medium and 50% NaCl 0.9% aqueous solution if using withoutdelivery of doxorubicin HCl, or loaded with doxorubicin HCl solutionbefore positioning the catheter. Carefully select the size of HepaSphere Microspheres according to thesize of the target vessels at the desired level of occlusion in thevasculature and the nature of the aqueous solution. See the descriptionof SWELLING BEHAVIOR. HepaSphere Microspheres may be present outside the vial. Therefore,the vial must be aseptically handled away from the main sterile field. Ensure the compatibility of the HepaSphere Microspheres with theintended size of catheter to be used. See the table above. Inspect the packaging to confirm that it is intact. Remove the vial fromthe pouch. The external surface of the vial is sterile.

    HEPASPHERE MICROSPHERES CAN BE USED WITH OR WITHOUTLOADING OF DOXORUBICIN HCL.

    OPTION 1: PREPARATION FOR EMBOLIZATION WITHOUTDOXORUBICIN HCL (BLAND)The approximate reconstitution time when used without loading ofdoxorubicin HCl is 10 min.

    Fill a 10ml syringe with 100% NaCl 0.9% aqueous solution or non-ionic contrast medium (or 50% NaCl 0.9% aqueous solution and 50%contrast). Connect the syringe to a needle of 20 gauge diameter or larger. To ensure proper reconstitution of the HepaSphere Microspheres,grasp the vial horizontally in your fingertips and roll the vial several times.This will transfer the dry contents of the vial to the sidewall.Note: Pull back only the flip-top cap; do not remove the crimp ring or thestopper from the vial.

    Dry (m)ApproximateReconstitutedSize range (m)

    Catheter Size

    ID (in.)

    50-100 200 - 400 0.021

    100-150 400 - 600 0.024

    150-200 600 - 800 0.027

  • 5

    Carefully insert the needle from the syringe through the stopper of thevial. Continue rolling the vial in your fingertips and inject the full amount(10ml) of reconstitution medium into the vial, then place the vialvertically and carefully remove the syringe with the needle attached.Note: The vial is hermetically closed. Proper aspiration and/or ventingtechniques, as approved by the healthcare facility, may be used foreasier injection of reconstitution medium into vial. If aspiration of air fromthe vial is performed prior to reconstitution, exercise caution not toremove the spheres from the vial. To ensure a homogeneous reconstitution of the HepaSphereMicrospheres, gently invert the vial back and forth so that the liquidcontacts the stopper 5-10 times.Note: Vigorous shaking may introduce micro bubbles, which can causethe microspheres to aggregate. Wait a minimum of 10 minutes to allow the HepaSphere Microspheresto reconstitute and expand fully. Use a 30ml syringe and 20 gauge or larger needle to aspirate thecontents of the vial. Rotate the vial to a vertical position with the bottomof the vial facing upward. Pull the needle back so that it is submerged inthe liquid but not occluded by the stopper. Gently aspirate the entirecontents of the vial into the syringe.Note: If the air was previously aspirated from the vial, gentle injection ofair using the syringe prior to aspirating the contents of the vial will ensurean easier aspiration of vial contents into the syringe. If all contents arenot withdrawn, introduce an additional volume of air and repeat theaspiration process. It is possible to add an additional amount of non-ioniccontrast or NaCl 0.9% aqueous solution into the syringe in order to get ahigher dispersion of microspheres.Note: HepaSphere Microspheres reconstituted as described above canbe used in the presence of chemotherapeutic agents such as cisplatin,epirubicin, doxorubicin HCl, fluorouracil, irinotecan and mitomycin afterhydration. However for drug delivery, HepaSphere Microspheres are onlyindicated for use with doxorubicin HCl (see below Option 2). If microspheres were reconstituted using 100% NaCl 0.9%, non-ioniccontrast medium must be added to the syringe containing theHepaSphere Microspheres for visualization under fluoroscopy. If non-ionic contrast medium was used to reconstitute the microspheres,additional non-ionic contrast medium may be added.

    OPTION 2: PREPARATION FOR EMBOLIZATION LOADED WITHDOXORUBICIN HCL

    WARNING: Liposomal formulations of doxorubicin HCl are not suitablefor loading into HepaSphere Microspheres.

    As a general guideline the loading of lyophilized doxorubicin HClsolubilized in NaCl 0.9% solution into HepaSphere Microspheres will takeone hour. The HepaSphere Microspheres should not be used before theyare fully hydrated and expanded. Loading kinetics of pre-solubilizeddoxorubicin HCI may vary, depending on the concentration and pH of thesolution. Choose the appropriate dose of doxorubicin HCl to load into theHepaSphere Microspheres.Note: A maximum dose of doxorubicin HCl 75mg can be loaded into eachvial of HepaSphere Microspheres. Solubilize the desired dose oflyophilized doxorubicin HCl in 20ml of NaCl 0.9% solution for injection.NEVER USE PURE WATERNote: Maximum recommended concentration of doxorubicin HCl is5mg/ml. Concentrations of doxorubicin HCl above 5mg/ml substantiallyincrease the solution viscosity and make it difficult to handle withHepaSphere Microspheres. Aspirate the 20ml of doxorubicin HCl solution into two separate 30mlsyringes. Each 30ml syringe should contain 10ml of doxorubicin HClsolution. Connect one of the 30ml syringes containing 10ml of the doxorubicin

    HCl solution to a needle of 20 gauge diameter or larger. To ensure proper reconstitution of the HepaSphere Microspheres,grasp the HepaSphere Microspheres vial horizontally in your fingertipsand roll the vial several times. This will transfer the dry contents of thevial to the sidewall.Note: Pull back only the flip-top cap; do not remove the crimp ring or thestopper from the vial. Carefully insert the needle of one of the 30ml syringes containing 10mlof doxorubicin HCl solution through the stopper of the vial. Continuerolling the vial in your fingertips and inject the full 10ml of doxorubicinHCl solution into the vial. Place the HepaSphere Microspheres vial vertically. Carefully removethe syringe with the needle attached, and allow the vial to stand for 10minutes in order to completely hydrate the spheres. During the 10 minutes hydration period, shake the HepaSphereMicrospheres vial several times back and forth so that the liquid contactsthe grey stopper. Repeat this process every 2-3 minutes to ensure ahomogenous reconstitution of the HepaSphere Microspheres.Note: The vial is hermetically closed. Proper aspiration and/or ventingtechniques, as approved by the healthcare facility, may be used foreasier injection of reconstitution media into the vial. If aspiration of airfrom the vial is performed prior to reconstitution, exercise caution not toremove the spheres from the vial. After the 10 minutes hydration period, attach a 20 gauge or largerneedle to the second 30ml syringe containing the remaining 10ml ofdoxorubicin HCl solution and insert into the HepaSphere Microspheresvial. Aspirate the contents of the HepaSphere Microspheres vial into the30ml syringe containing the remaining 10 ml of doxorubicin HCl solution.Rotate the vial to a vertical position with the bottom of the vial facingupward. Pull the needle back so that it is submerged in the liquid but notoccluded by the stopper. Gently aspirate the entire contents of the vialinto the syringe. Prior to removing the needle from the HepaSphere Microspheres vial,while holding the syringe vertically, gently pull the plunger of the syringedown, removing any solution that may be in the hub of the needle. Replace the needle with a syringe cap and invert the syringe back andforth to disperse the contents within the syringe. Wait a minimum of 60minutes to allow the HepaSphere Microspheres to expand fully and loadthe doxorubicin HCl. During the 60 minutes, the syringe should beinverted every 10 15 minutes in order to optimize the drug distributioninto the spheres. After 60 minutes, let the syringe stand for the spheres to settle downand purge all supernatant and discard it following facility approvedstandards. Add a minimum of 20ml of non-ionic contrast medium to the 30mlsyringe containing the doxorubicin HCl loaded HepaSphereMicrospheres, however larger volume of solution can provide bettercontrol during embolization. Gently invert the syringe 2 or 3 times andwait 5 min until solution homogeneity is reached. Before any injection, check the spheres are in suspension, if not invertthe syringe back and forth to disperse contents within the syringe.

    DELIVERY INSTRUCTIONS Carefully evaluate the vascular network associated with the target lesionutilizing high resolution imaging.Note: It is important to determine if any arteriovenous shunts are presentbefore beginning embolization. Using standard techniques, position the delivery catheter within thetarget vessel and the catheter tip as close as possible to the embolizationtarget. Use an injection syringe no larger than 3ml for the delivery ofdoxorubicin loaded HepaSphere Microspheres. Use of a 1ml injectionsyringe is recommended. Aspirate 1ml of the HepaSphere Microspheres mixture into the injectionsyringe. Twomethods for embolic aliquot sequestering for injectionmay be used:

  • - Option 1: Connect a 3 way-stopcock to the 30ml syringe containingthe doxorubicin loaded HepaSphere Microspheres to the infusion microcatheter and use a 1ml syringe for injection through the open port of the3 way-stopcock.- Option 2: Serial aliquots of the doxorubicin loaded HepaSphereMicrospheres can be drawn from the 30ml syringe into a 1ml injectionsyringe through a 3 way-stop cock that is not attached to the infusioncatheter. The 1ml syringe containing each aliquot can be attachedindependently to the infusion microcatheter and injected. Invert the 30ml syringe back and forth to maintain the homogenoussuspension of the HepaSphere Microspheres mixture. Under continuous fluoroscopic guidance, inject the aliquot ofdoxorubicin loaded HepaSphere Microspheres in a slow, non forceful,pulsatile manner over a time period of approximately 1 minute per ml ofmicrospheres solution. Always inject under free-flow conditions andmonitor for reflux.Note: Reflux of embolic spheres can induce immediate ischemia ofuntargeted tissues and vessels. When stasis in the feeding pedicle occurs while delivering thedoxorubicin HCl loaded HepaSphere Microspheres, wait a minimum of 5minutes then perform a selective angiogram after the full 5 minutes waitto verify the cessation of antegrade flow. If cessation of antegrade flow has not occurred, continue infusionunder fluoroscopic guidance until the desired devascularization isobtained. After the HepaSphere Microsphere infusion is completed, remove thecatheter while maintaining gentle aspiration to avoid dislodging anyresidual HepaSphere Microspheres that may still be in the catheterlumen. Discard the catheter after removal and do not reuse. Discard any open vial or unused HepaSphere Microspheres.

    CAUTIONIn the event that the catheter becomes obstructed or significant infusionresistance is encountered during injection, do not attempt to flush thecatheter with excessive pressure because reflux of embolic material mayoccur resulting in untargeted embolization. Remove the catheter whileapplying gentle aspiration and discard.

    CONSERVATION AND STORAGEHepaSphere Microspheres must be stored in a dry, dark place in theiroriginal vials and packaging. Use by the date indicated on the labels ofthe outer box and pouch.

    When the procedure of reconstitution is completed, store the solution ofHepaSphere Microspheres in 2 to 8C conditions and use within 24hours, IIFF not used immediately. Do not store HepaSphere Microspheresafter contrast medium has been added.

    Information on packaging:

    All serious or life threatening adverse events or deaths associatedwith use of HepaSphere Microspheres should be reported to thedevice manufacturer.

    6

    Symbol Designation

    Manufacturer: Name & Address

    Use by date: year-month

    LOT Batch code

    REF Catalogue number

    STERILIZE2

    2

    Do not resterilizeSTERILIZE

    2

    2

    Do not use if package is damaged

    STERILIZE2

    2

    Keep away from sunlightSTERILIZE

    2

    2 Keep drySTERILIZE

    2

    2 Do not re-useSTERILIZE

    2

    2Caution - Refer to Instructions For Use

    STERILIZE2

    2Non-pyrogenic

    STERILE R Sterilized using irradiation

    EC mark logo - Notified body identification : 0459

    Size of dry microspheres / Size of hydrated microspheres

    Size of dry products(m)

    Colour code(labelborders)

    Quantity ofmicrospheres

    (mg)Reference

    50-100 Yellow 2550V 325 HSV 350 HS

    100-150 Blue 2550V 525 HSV 550 HS

    150-200 Red 2550V 725 HSV 750 HS

    /

  • UTILISATION PREVUE :Les Microsphres HepaSphere sont indiques pour une utilisationdans l'embolisation de vaisseaux sanguins avec ou sans administrationde chlorhydrate de doxorubicine des fins thrapeutiques ou pr-opratoires dans les interventions suivantes : Embolisation du carcinome hpatocellulaire Embolisation de mtastases hpatiques

    DESCRIPTIONLes Microsphres HepaSphere appartiennent une classe d'agentsemboliques bass sur des technologies brevetes. Elles sont conuespour une embolisation contrle et cible. Les Microsphres HepaSpherepeuvent tre charges en chlorhydrate de doxorubicine et sont capablesde librer le mdicament localement dans la zone d'embolisation. LesMicrosphres HepaSphere sont biocompatibles, hydrophiles, nonrsorbables, expansibles et dformables. Les Microsphres HepaSpheregonflent quand elles sont mises en contact avec des solutions aqueuses.Elles sont disponibles dans diffrentes tailles.

    CONDITIONNEMENT DU DISPOSITIF Les Microsphres HepaSphere sont contenues dans un flacon strile encopolymres d'olfine cyclique (COC) de 10 ml, muni d'une capsulesertie et plac dans un sachet scell.Contenu : 25 ou 50 mg de Microsphres HepaSphere dshydrates parflacon, reconstituer avant utilisation.

    CONTRE-INDICATIONS Patients intolrants aux procdures d'obstruction vasculaire Anatomie vasculaire ou flux sanguin empchant le placement correctdu cathter ou l'injection correcte des emboles Prsence ou suspicion de vasospasme Prsence ou dbut probable d'une hmorragie Prsence d'une maladie athromateuse svre Artres nourricires trop petites pour accepter les MicrosphresHepaSphere choisies Prsence de voies vasculaires collatrales susceptibles de menacerdes territoires sains durant l'embolisation Shunts artrio-veineux haut dbit ou fistules avec un diamtresuprieur la granulomtrie choisie des Microsphres HepaSphere Rsistances vasculaires en aval des artres nourricires excluant lepassage des Microsphres HepaSphere dans la lsion Prsence d'artres alimentant la lsion de taille insuffisante pouraccepter les Microsphres HepaSphere Utilisation contre-indique dans le systme vasculaire pulmonaire,coronaire et intracrbral Sensibilit connue au polyvinylalcool-acrylate de sodium

    AVERTISSEMENTS La taille des Microsphres HepaSphere doit tre choisie en fonction del'aspect angiographique artrio-veineux. Les Microsphres HepaSpheredoivent avoir une taille excluant le passage d'une quelconque artre une veine. Certaines Microsphres HepaSphere peuvent tre dune taillelgrement suprieure la plage indique et le mdecin doit doncslectionner avec soin les Microsphres HepaSphere en fonction de lataille des vaisseaux cibls au niveau souhait de locclusion du systmevasculaire et aprs examen de langiographie artrioveineuse.

    Du fait des complications importantes lies une mauvaiseembolisation, une prudence extrme doit tre applique pour dequelconques interventions impliquant une circulation extracrnienneenglobant la tte et le cou, et le mdecin doit srieusement peser lesbienfaits potentiels du recours lembolisation par rapport aux risqueset aux complications potentiels de la procdure. Ces complicationspeuvent comprendre la ccit, une perte auditive, la perte de l'odorat, laparalysie et la mort. Le patient peut dvelopper de graves lsions cutanes inhrentes lirradiation du fait de longues priodes d'exposition l'angiographie, encas de forte corpulence, dincidences obliques, de sries rptesd'enregistrement d'images ou de radiographies multiples. Se reporterau protocole clinique de votre tablissement pour vous assurer que ladose d'irradiation correcte est utilise pour chaque type de procdureralise. Lapparition de lsions par irradiation chez le patient peut treretarde. Les patients doivent tre informs des effets potentiels desrayons, de ce qu'il faut rechercher et de la personne contacter en casd'apparition de symptmes. Les Microsphres HepaSphere NE DOIVENT PAS tre reconstituesavec de l'eau strile pour prparation injectable. La reconstitution avecl'eau strile entraine un gonflement excessif rendant l'injection desMicrosphres HepaSphere trs difficile, voir impossible. Ne pas reconstituer les Microsphres HepaSphere avec du Lipiodol /Ethiodol. Apporter une attention particulire aux signes d'embolisation malcible. Durant l'injection suivre attentivement les signes vitaux dupatient tels que le SAO2 (par exemple, l'hypoxie, les changements duSNC). Envisager d'arrter la procdure, en cherchant un shunt ventuel,ou s'orienter vers une taille de Microsphres suprieure si dequelconques signes de mauvais ciblage se produisent ou si le patientprsente des symptmes. Envisager d'utiliser une taille de Microsphres suprieure sil'angiographie ne dmontre pas rapidement une embolisation videntependant l'injection des Microsphres.

    Avertissements au sujet de l'utilisation de petites microsphres Une attention toute particulire doit tre apporte lorsque les embolesont un diamtre infrieur la capacit de rsolution de votrequipement d'imagerie. La prsence d'anastomoses artrio-veineuses,de vaisseaux ramifis conduisant hors de la zone cible ou de vaisseauxmergents non vidents, peuvent conduire une embolisation malcible et des complications graves. Des microsphres de moins de 100 microns effectuerontgnralement une migration distale vers les sources anastomotiques etsont ainsi susceptibles d'emboliser un tissu distal. L'utilisation demicrosphres de taille plus petite peut conduire un risque plus levde lsion ischmique et les consquences de cette lsion doivent treprises en compte avant l'embolisation. Les consquences potentiellescomprennent le gonflement, la ncrose, la paralysie, un abcs et/ou unsyndrome post-embolisation plus fort. Un gonflement post embolisation peut conduire une ischmie dutissu adjacent la zone cible. Il faut prendre soin d'viter l'ischmie d'untissu intolrant, non cibl tel que le tissu nerveux.

    PRECAUTIONS Les Microsphres HepaSphere ne doivent tre utilises que par desmdecins forms aux procdures d'embolisation vasculaire. La taille etla quantit de microsphres doivent tre soigneusement choisies selonla lsion traiter et la prsence ventuelle de shunts. Seul le mdecinpeut dcider du moment le plus appropri pour interrompre l'injectiondes Microsphres HepaSphere.Ne pas utiliser si le flacon, le bouchon ou le sachet paraissentendommags.Pour un usage unique contenu fourni strile Ne jamais rutiliser,

    87

    FRANAIS

    Sec (m)

    50-100

    100-150

    150-200

  • 98

    retraiter ou restriliser le contenu d'un flacon qui a t ouvert. Larutilisation, le retraitement ou la restrilisation peuvent compromettrel'intgrit structurelle du dispositif et/ou provoquer une dfaillance decelui-ci, ce qui son tour peut entrainer une lsion, une maladie ou ledcs du patient. La rutilisation, le retraitement ou la restrilisationrisquent galement de gnrer une contamination du dispositif et/oucauser une infection ou infection croise chez le patient, y comprisnotamment, la transmission de maladie(s) infectieuse(s) d'un patient l'autre. La contamination du dispositif peut entrainer une lsion, unemaladie ou le dcs du patient. Toutes les procdures doivent treralises selon la technique aseptique accepte.

    Les Microsphres HepaSphere NE DOIVENT PAS tre utilisesdans leur tat sec d'origine. Elles doivent tre reconstitues avantl'emploi. Les Microsphres HepaSphere gonflent dans une solutionaqueuse. L'ampleur du gonflement dpend de la concentration ioniquede la solution. Les microsphres gonflent d'environ quatre fois leurdiamtre sec initial dans une solution aqueuse de NaCl 0,9 % et lesproduits de contraste non ioniques. L'ampleur du gonflement quand ellessont charges en chlorhydrate de doxorubicine dpend de la quantit demdicament avec laquelle le produit est charg. Le chlorhydrate dedoxorubicine lyophilis doit tre reconstitu dans une solution de NaCl 0,9 %. Les Microsphres HepaSphere subissent une lgre diminutionde taille d'environ 20 % quand elles sont charges en chlorhydrate dedoxorubicine par rapport leur taille dans une solution aqueuse de NaCl0,9 % pure. Les Microsphres HepaSphere sont compressibles etpeuvent tre injectes facilement travers des microcathters.Cependant, l'injection des Microsphres HepaSphere avant leurexpansion complte peut les empcher d'atteindre la cible emboliseret provoquer l'embolisation d'une zone tissulaire plus tendue.Note : La concentration maximale recommande de chlorhydrate dedoxorubicine est de 5 mg/ml. Les concentrations de chlorhydrate dedoxorubicine suprieures 5 mg/ml augmentent considrablement laviscosit de la solution et rendent le maniement des MicrosphresHepaSphere difficile.

    Les patients prsentant des allergies connues aux produits de contrastenon ioniques peuvent ncessiter une administration de corticostrodesavant l'embolisation. Des examens ou prcautions supplmentairespeuvent s'avrer ncessaires pour les soins pri opratoires pour lespatients atteints des affections suivantes : Diathse hmorragique ou tat d'hypercoagulabilit Immunodpression

    COMPLICATIONS POTENTIELLES L'embolisation vasculaire est une procdure haut risque. Descomplications peuvent survenir tout moment pendant ou aprsl'intervention et peuvent inclure, mais ne se limitent pas , ce qui suit : Une paralysie rsultant d'une embolisation non cible ou d'une lsionischmique par dme des tissus voisins Un reflux indsirable ou le passage des Microsphres HepaSpheredans les artres saines voisines de la lsion vise ou aprs traverse dela lsion, dans d'autres artres ou lits artriels, tels que la carotideinterne, la circulation pulmonaire, ou coronaire Une embolie pulmonaire par shunt artrio-veineux Une ischmie un endroit non souhait, comprenant l'accidentvasculaire crbral ischmique ou linfarctus ischmique (y comprislinfarctus du myocarde) et la ncrose tissulaire Une occlusion de lit capillaire et une lsion tissulaire Un vasospasme Une repermabilisation la ccit, une perte auditive et la perte de l'odorat Les ractions un corps tranger ncessitant des soins mdicaux Une infection ncessitant des soins mdicaux Des complications associes au cathtrisme (par exemple,hmatome au point de ponction, formation d'un caillot l'extrmit ducathter et dplacement secondaire ou lsions nerveuses et/ouvasculaires pouvant entrainer des troubles au niveau des membres

    infrieurs) Une raction allergique aux mdications (par exemple, lesanalgsiques) Une raction allergique aux produits de contraste non ioniques ou auxemboles La rupture d'un vaisseau ou de la lsion et hmorragie La mort Informations supplmentaires disponibles dans la sectionAvertissements

    COMPORTEMENT DE GONFLEMENT Les Microsphres HepaSphere gonflent durant la reconstitution avec unesolution aqueuse de NaCl 0,9 % et les produits de contraste nonioniques. Quand elles sont hydrates dans 100 % d'une solutionaqueuse de NaCl 0,9 % ou un produit de contraste non ionique, ou 50% de produit de contraste non ionique et 50 % d'une solution aqueusede NaCl 0,9 %, les Microsphres HepaSphere gonflent d'environ 4 foisleur diamtre sec original en environ 10 minutes. Par exemple, desMicrosphres HepaSphere ayant un diamtre d'environ 50-100 microns ltat sec gonfleront jusqu' environ 200-400 microns durant lareconstitution telle que recommande ci-dessous. Du fait de la variabilitinhrente du processus de gonflement, quelques MicrosphresHepaSphere se trouveront lgrement en dehors de cette plage aprs lareconstitution, de sorte que le mdecin doit s'assurer de choisirsoigneusement la taille des Microsphres HepaSphere en fonction de lataille des vaisseaux au niveau dsir docclusion dans le systmevasculaire et en fonction de la nature de la solution aqueuse.Note : Pour gonfler correctement, les Microsphres HepaSphere doiventtre exposes un minimum de 10 ml de solution. L'ampleur dugonflement, quand il y a chargement en chlorhydrate de doxorubicine,dpend de la quantit de mdicament avec laquelle le produit estcharg. Les Microsphres HepaSphere subissent une lgre diminutionde taille d'environ 20 % quand elles sont charges en chlorhydrate dedoxorubicine par rapport leur taille dans une solution aqueuse de NaCl 0,9 % pure.

    COMPATIBILITE AVEC LE CATHETER Les Microsphres HepaSphere peuvent tre injectes avec desmicrocathters ayant les spcifications suivantes :

    INSTRUCTIONS Les Microsphres HepaSphere doivent tre reconstitues avec 100 %d'une solution de NaCl 0,9 % ou d'un produit de contraste non ionique,ou avec 50 % de produit de contraste non ionique et 50 % d'une solutionaqueuse de NaCl 0,9 %, en labsence dadministration de chlorhydratede doxorubicine, ou charges avec une solution de chlorhydrate dedoxorubicine avant le positionnement du cathter. Choisir soigneusement la taille des Microsphres HepaSphere enfonction de la taille des vaisseaux au niveau dsir de l'occlusion dansle systme vasculaire et en fonction de la nature de la solution aqueuse.Voir la description COMPORTEMENT DE GONFLEMENT . Des Microsphres HepaSphere peuvent se trouver l'extrieur duflacon. Aussi, le flacon doit tre mani de manire aseptique l'cart duchamp strile principal. S'assurer de la compatibilit des Microsphres HepaSphere avec lediamtre du cathter utiliser. Voir le tableau ci-dessus. Inspecter l'emballage pour confirmer son intgrit. Retirer le flacon dusachet. La surface externe du flacon est strile.

    Sec (m)

    Plage de taillereconstitueapproximative

    (m)

    Diamtre internedu cathter(pouces)

    50-100 200 - 400 0.021

    100-150 400 - 600 0.024

    150-200 600 - 800 0.027

  • 109

    LES MICROSPHERES HEPASPHERE PEUVENT ETRE UTILISEESAVEC OU SANS CHARGEMENT EN CHLORHYDRATE DEDOXORUBICINE

    OPTION 1 : PREPARATION POUR UNE EMBOLISATION SANSCHLORHYDRATE DE DOXORUBICINELe temps de reconstitution approximatif quand elles sont utilises sanschargement en chlorhydrate de doxorubicine est de 10 minutes.

    Remplir une seringue de 10 ml avec 100 % d'une solution aqueuse deNaCl 0,9 % ou un produit de contraste non ionique (ou 50 % de solutionaqueuse de NaCl 0,9 % et 50 % de produit de contraste). Connecter laseringue une aiguille de calibre gal ou suprieur 20 G. Pour s'assurer de la reconstitution correcte des MicrosphresHepaSphere tenir le flacon horizontalement du bout des doigts et faitesrouler le flacon plusieurs fois. Cela fera dposer le contenu sec du flaconcontre la paroi.Note : Soulever uniquement la capsule du flacon, sans retirer la baguemtallique sertie ni le bouchon. Introduire soigneusement l'aiguille monte sur la seringue travers lebouchon du flacon. Continuer faire rouler le flacon du bout des doigts etinjecter le volume total (10 ml) du produit de reconstitution dans le flacon,puis positionner le flacon la verticale et retirer soigneusementlensemble seringue / aiguille.Note : Le flacon est hermtiquement ferm. Des techniques d'aspirationet/ou de dcompression appropries, telles qu'approuves parl'tablissement de sant, peuvent tre utilises pour une injection plusfacile du produit de reconstitution dans le flacon. Si de l'air est aspir duflacon avant la reconstitution, veiller ne pas faire sortir les microsphresdu flacon. Pour vous assurer d'une reconstitution homogne des MicrosphresHepaSphere, renverser doucement le flacon par va et vient de sorte que leliquide entre en contact avec le bouchon 5 10 fois.Note : Une agitation vigoureuse risque de provoquer l'apparition demicrobulles qui peuvent entraner l'agrgation des microsphres. Attendre un minimum de 10 minutes pour laisser les MicrosphresHepaSphere se reconstituer et gonfler compltement. Utiliser une seringue de 30 ml et une aiguille de calibre gal ou suprieur 20 G pour aspirer le contenu du flacon. Positionner le flacon la verticale,le fond du flacon vers le haut. Retirer l'aiguille vers l'arrire de sorte qu'ellesoit submerge dans le liquide mais pas obture par le bouchon. Aspirerdoucement le contenu total du flacon dans la seringue.Note : Si de lair a t prcdemment aspir du flacon, une injectiondouce dair en utilisant la seringue avant laspiration du contenu du flaconassurera une aspiration plus facile du contenu du flacon dans la seringue.Si tout le contenu nest pas prlev, introduire un volume supplmentairedair et rpter le processus daspiration. Il est possible dajouter unequantit supplmentaire de produit de contraste non ionique ou desolution aqueuse de NaCl 0,9 % dans la seringue pour obtenir unedispersion plus importante des microsphres.Note : Les Microsphres HepaSphere reconstitues comme dcrit ci-dessus peuvent tre utilises en prsence d'agents chimiothrapeutiquestels que le cisplatine, l'pirubicine, le chlorhydrate de doxorubicine, lefluororacile, l'irinotecan et la mitomycine aprs hydratation. Cependantpour l'administration des mdicaments, les Microsphres HepaSphere nesont indiques que pour une utilisation avec le chlorhydrate dedoxorubicine (voir ci-dessous l'option 2). Si les microsphres ont t reconstitues laide dune solutionaqueuse de 100 % de NaCl 0,9 %, un produit de contraste non ioniquedoit tre ajout dans la seringue contenant les Microsphres HepaSpherepour permettre la visualisation angiographique. Si un produit de contrastenon ionique a t utilis pour reconstituer les microsphres, il est possiblede rajouter du produit de contraste non ionique.

    OPTION 2 : PREPARATION POUR UNE EMBOLISATION CHARGEEEN CHLORHYDRATE DE DOXORUBICINE

    AVERTISSEMENT : les formulations liposomiques de chlorhydrate de

    doxorubicine ne sont pas adaptes au chargement dans lesMicrosphres HepaSphere.

    A titre dindication, le chargement du chlorhydrate de doxorubicinelyophilis, solubilis dans une solution de NaCl 0,9 % dans desMicrosphres HepaSphere, prendra une heure. Les MicrosphresHepaSphere ne doivent pas tre utilises avant d'tre compltementhydrates et gonfles. La cintique de chargement du chlorhydrate dedoxorubicine pr-solubilis peut varier selon la concentration et le pH dela solution. Choisir la dose approprie de chlorhydrate de doxorubicine chargerdans les Microsphres HepaSphere.Note :Une dose maximale de 75 mg de chlorhydrate de doxorubicine peut trecharge dans chaque flacon de Microsphres HepaSphere. Solubiliser ladose souhaite de chlorhydrate de doxorubicine lyophilis dans 20 ml desolution de NaCl 0,9 % pour injection. NE JAMAIS UTILISER D'EAUPURE.Note : La concentration maximale recommande de chlorhydrate dedoxorubicine est de 5 mg/ml. Des concentrations de chlorhydrate dedoxorubicine suprieures 5 mg/ml augmentent considrablement laviscosit de la solution et la rendent difficile manier avec lesMicrosphres HepaSphere. Aspirer les 20 ml de solution de chlorhydrate de doxorubicine dansdeux seringues de 30 ml distinctes. Chaque seringue de 30 ml doit donccontenir 10 ml de solution de chlorhydrate de doxorubicine. Connecter une des seringues de 30 ml contenant 10 ml de la solutionde chlorhydrate de doxorubicine une aiguille de calibre gal ousuprieur 20 G. Pour s'assurer de la reconstitution correcte des MicrosphresHepaSphere tenir le flacon horizontalement du bout des doigts et fairerouler le flacon plusieurs fois. Cela fera dposer le contenu sec du flaconcontre la paroi.Note : Soulever uniquement la capsule du flacon, sans retirer la baguemtallique sertie ni le bouchon. Introduire soigneusement l'aiguille d'une des seringues de 30 mlcontenant 10 ml de solution de chlorhydrate de doxorubicine travers lebouchon du flacon. Continuer faire rouler le flacon du bout des doigtset injecter la solution complte de 10 ml de solution de chlorhydrate dedoxorubicine dans le flacon. Positionner le flacon de Microsphres HepaSphere la verticale.Retirer soigneusement la seringue avec l'aiguille attache, et laisser leflacon reposer durant 10 minutes pour hydrater compltement lesmicrosphres. Durant la priode d'hydratation de 10 minutes, secouer doucement leflacon de Microsphres HepaSphere plusieurs fois par va et vient desorte que le liquide entre en contact avec le bouchon gris. Rpter leprocessus toutes les 2 3 minutes pour assurer une reconstitutionhomogne des Microsphres HepaSphere.Note : Le flacon est hermtiquement ferm. Des techniques d'aspirationet/ou de dcompression appropries, telles qu'approuves parl'tablissement de sant, peuvent tre utilises pour une injection plusfacile du produit de reconstitution dans le flacon. Si de l'air est aspir duflacon avant la reconstitution, veiller ne pas faire sortir lesmicrosphres du flacon. Aprs la priode d'hydratation de 10 minutes, connecter une aiguillede calibre gal ou suprieur 20 G la seconde seringue de 30 mlcontenant les 10 ml restants de la solution de chlorhydrate dedoxorubicine et les insrer dans le flacon des Microsphres HepaSphere.Aspirer le contenu du flacon de Microsphres HepaSphere dans laseringue de 30 ml contenant les 10 ml restants de la solution dechlorhydrate de doxorubicine. Positionner le flacon la verticale, le fonddu flacon vers le haut. Retirer l'aiguille vers l'arrire de sorte qu'elle soitsubmerge dans le liquide mais pas obture par le bouchon. Aspirerdoucement le contenu total du flacon dans la seringue. Avant de retirer laiguille du flacon des Microsphres HepaSphere, touten maintenant la seringue la verticale, tirer doucement sur le piston dela seringue vers le bas, pour faire sortir la solution qui peut se trouverdans le corps de laiguille.

  • 10

    Remplacer laiguille par un bouchon de seringue et renverserdoucement la seringue par va et vient pour disperser le contenu dans laseringue. Attendre un minimum de 60 minutes pour permettre auxMicrosphres HepaSphere de gonfler compltement et se charger enchlorhydrate de doxorubicine. Pendant ces 60 minutes, la seringue doittre renverse toutes les 10 15 minutes afin doptimiser la rpartitiondu produit dans les sphres. Aprs 60 minutes, laisser la seringue reposer pour permettre auxmicrosphres de sdimenter puis retirer tout le surnageant et le jeterselon les procdures en vigueur dans votre tablissement. Ajouter au moins 20 ml de produit de contraste non ionique dans laseringue de 30 ml contenant les Microsphres HepaSphere charges enchlorhydrate de doxorubicine ; nanmoins, un volume suprieur desolution peut permettre de mieux contrler lembolisation. Renverserdoucement la seringue 2 ou 3 fois et attendre 5 minutes jusqu' ce quela solution devienne homogne. Avant une injection, vrifier que les sphres sont en suspension. Si telnest pas le cas, renverser la seringue par va et vient pour disperser lecontenu dans la seringue.

    INSTRUCTIONS DADMINISTRATION Evaluer soigneusement le rseau vasculaire associ la lsion cibleen utilisant une imagerie haute rsolution.Note : Il est important de dterminer si des shunts artrio-veineux sontprsents avant de commencer l'embolisation. En utilisant les techniques standard, positionner le cathterd'administration dans le vaisseau cibl et l'extrmit du cathter aussiproche que possible de la cible d'embolisation. Utiliser une seringue d'injection de 3 ml au plus pour l'administrationdes Microsphres HepaSphere charges en doxorubicine. Lutilisationdune seringue dinjection de 1 ml est recommande. Aspirer 1 ml de mlange de Microsphres HepaSphere dans laseringue d'injection. Deux mthodes peuvent tre utilises pour prlever une aliquoted'embole pour l'injection : Option 1 : connecter un robinet d'arrt trois voies la seringue de30 ml contenant les Microsphres HepaSphere charges endoxorubicine et au microcathter d'injection, puis utiliser une seringuede 1 ml pour une injection travers la voie ouverte du robinet d'arrt 3 voies. Option 2 : une srie d'aliquotes des Microsphres HepaSpherecharges en doxorubicine peut tre prpare partir de la seringue de30 ml vers des seringues d'injection de 1 ml travers un robinet d'arrt trois voies qui n'est pas connect au cathter d'injection. La seringuede 1 ml contenant chaque aliquote peut tre connecteindpendamment au microcahter dinjection et injecte. Renverser la seringue de 30 ml par va et vient pour maintenir lasuspension homogne du mlange de Microsphres HepaSphere. Sous contrle angiographique continu, injecter l'aliquote deMicrosphres HepaSphere charges en chlorhydrate de doxorubicine demanire lente, pulsatile, sans forcer, une vitesse d'environ 1 ml parminute de solution de microsphres. Toujours injecter dans desconditions d'coulement libre et surveiller un reflux.Note : Le reflux des microsphres dembolisation peut induire uneischmie immdiate de tissus et de vaisseaux non cibls. Quand une stase se produit dans le pdicule nourricier au cours del'administration des Microsphres HepaSphere charges enchlorhydrate de doxorubicine, attendre un minimum de 5 minutes puisraliser un angiogramme slectif pour vrifier l'interruption du flux. Si l'interruption du flux ne s'est pas produite, continuer l'injection souscontrle angiographique jusqu' ce que la dvascularisation souhaitesoit obtenue. Ds que l'injection des Microsphres HepaSphere est termine, retirerle cathter en maintenant une aspiration douce pour viter de dtacherdes Microsphres HepaSphere rsiduelles susceptibles de se trouverdans la lumire du cathter. Jeter le cathter aprs son retrait et ne pasrutiliser. Jeter tout flacon ouvert ou toutes Microsphres HepaSphere nonutilises.

    MISE EN GARDESi le cathter sobstrue ou que lon rencontre une rsistance importantelors de linjection, ne pas essayer de rincer le cathter en exerant unepression excessive car un reflux des emboles peut se produire,conduisant une embolisation non cible. Enlever le cathter tout enappliquant une aspiration modre et jeter.

    CONSERVATION ET STOCKAGELes Microsphres HepaSphere doivent tre stockes dans un endroitsec, labri de la lumire dans leurs conditionnements dorigine. Utiliseravant la date limite indique sur les tiquettes situes lextrieur de labote et du sachet.

    Quand la procdure de reconstitution est termine, stocker la solution deMicrosphres HepaSphere entre 2 et 8 C et utiliser dans les 24 heures,Si elle n'est pas utilise immdiatement. Ne pas stocker lesMicrosphres HepaSphere aprs l'ajout du produit de contraste.

    Informations sur le conditionnement :

    Tous les vnements indsirables graves ou menaant la vie, ouentrainant la mort, lis l'utilisation dHepaSphere, doivent tresignals au fabricant du dispositif.

    Taille des produitssecs(m)

    Code couleur(Liser deltiquette)

    Quantit demicrospheres

    (mg)Rfrence

    50-100 Jaune 2550V 325 HSV 350 HS

    100-150 Bleu 2550V 525 HSV 550 HS

    150-200 Rouge 2550V 725 HSV 750 HS

    Symbole Dsignation

    Fabricant : nom et adresse

    Date limite dutilisation : anne-mois

    LOT Numro de lot

    REF Rfrence catalogue

    STERILIZE2

    2

    Ne pas restriliserSTERILIZE

    2

    2

    Ne pas utiliser si lemballage est endommag

    STERILIZE2

    2

    Tenir labri de la lumire du soleilSTERILIZE

    2

    2 Tenir au secSTERILIZE

    2

    2 Ne pas rutiliserSTERILIZE

    2

    2Attention - consulter les instructions dutilisation

    STERILIZE2

    2Apyrogne

    STERILE R Strilis par irradiation

    Logo du marquage CE - Indentification de l'organisme notifi : 0459Taille des microsphres sches/ taille desmicrosphres Hydrates/

  • 1211

    DEUTSCHANWENDUNGSGEBIETE:HepaSphere Mikrosphren sind fr die Anwendung bei derEmbolisierung von Blutgefen mit oder ohne Gabe von Doxorubicin-HCl fr therapeutische oder properative Zwecke bei folgendenEingriffen vorgesehen: Embolisierung eines hepatozellulren Karzinoms Embolisierung von Lebermetastasen

    BESCHREIBUNG:HepaSphere Mikrosphren gehren zur Gruppe der Embolisate, die auffirmeneigenen Technologien basieren. Sie wurden fr die kontrollierte,gezielte Embolisierung entwickelt. HepaSphere Mikrosphren knnenmit Doxorubicin-HCl beladen werden und sind in der Lage,Medikamente lokal am Ort der Embolisierung freizugeben. HepaSphereMikrosphren sind biokompatibel, hydrophil, nicht resorbierbar,ausdehnbar und gleichfrmig. Sie quellen in wssrigen Lsungen aufund sind in mehreren Gren erhltlich.

    VERPACKUNG:HepaSphere Mikrosphren werden in 10 ml-Ampullen aus zyklischemOlefin-Copolymer (COC) mit aufgepresstem Deckel geliefert, die ineinem versiegelten Beutel verpackt sind.Inhalt: 25 mg oder 50 mg trockene HepaSphere-Mikrosphren proAmpulle, die vor der Anwendung angesetzt werden mssen.

    KONTRAINDIKATIONEN: Patienten mit Intoleranz gegenber Verfahren zur vaskulrenOkklusion Anatomie der Blutgefe oder Blutfluss schlieen korrekte Platzierungdes Katheders oder embolische Injektion aus Vorhandener oder Verdacht auf Vasospasmus Vorhandene oder leicht einsetzende Hmorrhagie Schwere Atheromatose Versorgungsarterien zu eng, um die gewhlten HepaSphereMikrosphren durchzulassen Parallele Gefwege vorhanden, die normale Bereiche whrend derEmbolisierung potentiell gefhrden knnen Arteriovense High-flow Shunts oder Fisteln mit einemLumendurchmesser, der grer ist als die gewhlte Gre derHepaSphere Mikrosphren Widerstand der peripheren Gefe zu den Versorgungsarterien, derden Durchgang von HepaSphere Mikrosphren in die Lsion ausschliet Arterien, die die Lsion versorgen, sind nicht weit genug, umHepaSphere Mikrosphren durchzulassen Nicht in der Gefversorgung der Lunge, des Herzens und deszentralen Nervensystems verwenden Bekannte Empfindlichkeit gegenber Polyvinylalkohol-Co-Natriumacrylat

    WARNUNGEN: Die Gre der HepaSphere Mikrosphren muss nach Bewertung desarteriovensen angiographischen Erscheinungsbilds gewhlt werden. DieGre der HepaSphere Mikrosphren sollte so gewhlt werden, dass keinDurchgang von einer Arterie zu einer Vene mglich ist. Einige HepaSphere Mikrosphren liegen unter Umstnden etwas auerhalbdes Bereichs, sodass der Arzt darauf achten muss, die Gre der HepaSphereMikrosphren entsprechend der Gre der Zielgefe auf der gewnschtenVerschlussebene im Gefsystem und unter Bercksichtigung des Befunds inder arteriovensen Angiographie auszuwhlen. Aufgrund der schwerwiegenden Komplikationen einer

    Fehlembolisation muss bei allen Verfahren mit Einfluss auf dieextrakraniale Durchblutung von Kopf und Nacken extrem vorsichtigvorgegangen werden, und der Arzt muss sorgfltig die mglichenVorteile einer Embolisierung gegen die Risiken und mglichenNebenwirkungen des Verfahrens abwgen. Diese Nebenwirkungenknnen Erblindung, Hrverlust, Verlust des Geruchssinns, Lhmung undTod mit einschlieen. Beim Patienten knnen durch lange fluoroskopischeBelichtungszeiten, bei groen Patienten, bei schrgenRntgenprojektionen und mehrfachen Bildaufnahmedurchlufen oderRntgenaufnahmen schwere strahlungsbedingte Hautverletzungenauftreten. Stellen Sie anhand des klinischen Protokolls IhresKrankenhauses sicher, dass bei jedem vorgenommenen Eingriff dieentsprechende Strahlendosis eingehalten wird. Strahlenverletzungen des Patienten knnen zeitverzgert auftreten.Die Patienten sollten ber potentielle Strahlungseffekte aufgeklrtwerden, und darber informiert werden, worauf sie achten mssen undan wen sie sich bei Auftreten von Symptomen wenden sollten. HepaSphere Mikrosphren DRFEN zur Injektion NICHT in sterilemWasser angesetzt werden. Dies fhrt zu bermigem Aufquellen, wasdie Injektion der HepaSphere Mikrosphren sehr schwierig oder auchunmglich machen kann. HepaSphere Mikrosphren nicht mit Lipiodol/Ethiodol ansetzen. Achten Sie besonders auf Anzeichen fr die Embolisierung einesfalschen Bereichs. berwachen Sie whrend der Injektion dieVitalparameter des Patienten, einschlielich SaO2 (z.B. Hypoxie, ZNS-nderungen). Falls irgendwelche Anzeichen fr die Embolisierung einesfalschen Gebiets auftreten oder der Patient Symptome entwickelt,sollten Sie das Abbrechen des Eingriffs in Erwgung ziehen, nachmglichen arteriovensen Shunts suchen oder die Teilchengreerhhen. Falls sich die Embolisierung whrend der Injektion der Mikrosphrennicht schnell angiographisch nachweisen lsst, sollte eine Erhhung derMikrosphrengre in Erwgung gezogen werden.

    Warnungen zur Verwendung von kleinen Mikrosphren: Besondere Vorsicht ist bei der Verwendung von embolischen Mittelngeboten, deren Durchmesser kleiner ist als die Auflsung Ihrerbildgebenden Verfahren. Sind arteriovense Anastomosen, verzweigteGefe die vom Zielgebiet wegfhren, oder Gefe, die vor derEmbolisierung nicht offensichtlich waren, vorhanden, kann dies zurEmbolisierung eines falschen Zielgebiets und zu schwerenKomplikationen fhren. Mikrosphren, die kleiner sind als 100 Mikron, wandern blicherweisedistal zu anastomotischen Zufhrungen und unterbinden mit groerWahrscheinlichkeit die Blutversorgung von distalem Gewebe.Ischmische Verletzungen treten bei der Verwendung kleinererMikrosphren mit grerer Wahrscheinlichkeit auf und vor derEmbolisierung mssen die Konsequenzen dieser Verletzungen inBetracht gezogen werden. Die mglichen Auswirkungen umfassenSchwellung, Nekrose, Lhmung, Abszess und/oder strkeresPostembolisierungs-Syndrom. Schwellung infolge der Embolisierung kann eine Gewebeischmievom Zielgebiet zur Folge haben. Vorsicht ist geboten, um eine Ischmievon unvertrglichem, auerhalb des Zielgebiets liegendem Gewebe zuvermeiden, beispielsweise Nervengewebe.

    VORSICHTSMASSNAHMEN:HepaSphere Mikrosphren drfen nur von rzten verwendet werden,die in vaskulren Embolisierungsverfahren geschult wurden. Gre undMenge der Mikrosphren mssen entsprechend der zu behandelndenLsion und dem potenziellen Vorhandensein von Shunts sorgfltiggewhlt werden. Nur der Arzt kann entscheiden, wann der besteMoment ist, die Injektion von HepaSphere Mikrosphren zu beenden.

    Trocken (m)

    50-100

    100-150

    150-200

  • 1312

    Nicht verwenden, falls es so aussieht, als seien Ampulle, Deckel oderBeutel beschdigt.Nur fr den Gebrauch an einem einzigen Patienten Packungsinhaltsteril Den Inhalt einer bereits geffneten Ampulle nicht erneutverwenden, wiederaufbereiten oder erneut sterilisieren. Eine erneuteVerwendung oder Sterilisierung bzw. eine Wiederaufbereitung kann diestrukturelle Integritt des Medizinprodukts beeintrchtigen und/oder zudessen Versagen fhren, was wiederum zu einer Verletzung, Erkrankungoder zum Tod des Patienten fhren kann. Durch eine erneuteVerwendung oder Sterilisierung bzw. eine Wiederaufbereitung kann dasMedizinprodukt auch kontaminiert werden und/oder eine Infektion desPatienten oder eine Kreuzinfektion einschlielich, aber nichtausschlielich, der bertragung infektiser Erkrankungen von einemPatienten zum nchsten bewirken. Eine Kontaminierung desMedizinprodukts kann zu einer Verletzung, Erkrankung oder zum Tod desPatienten fhren. Alle Prozeduren sind gem der validiertenaseptischen Technik durchzufhren.

    HepaSphere Mikrosphren DRFEN NICHT in ihremursprnglichen trockenen Zustand verwendet werden. Siemssen vor Gebrauch gelst werden. HepaSphere Mikrosphren quellenin wssriger Lsung auf. Das Ausma des Quellvorgangs hngt von derIonenkonzentration der Lsung ab. Die Mikrosphren quellen in 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsung und in nicht-ionischen Kontrastlsungenauf etwa das Vierfache ihres ursprnglichen Durchmessers im trockenenZustand. Das Ausma des Quellvorgangs bei Beladung mit Doxorubicin-HCl hngt von der Arzneimittelmenge ab, mit dem das Produkt beladenwird. Lyophilisiertes Doxorubicin-HCl muss mit 0,9%-igerKochsalzlsung gelst werden. HepaSphere Mikrosphren quellen beiBeladung mit Doxorubicin-HCl-Lsung um etwa 20% weniger imVergleich zur Auflsung in reiner 0,9%-iger Kochsalzlsung an.HepaSphere Mikrosphren sind kompressibel und knnen durchMikrokatheter injiziert werden. Allerdings kann die Injektion nichtvollstndig ausgedehnter HepaSphere Mikrosphren dazu fhren, dassdas vorgesehene Embolisierungsziel nicht erreicht wird, und dassmglicherweise ein grerer Gewebebereich embolisiert wird.Anmerkung: Die maximale empfohlene Konzentration von Doxorubicin-HCl ist 5 mg/ml. Eine Doxorubicin-HCl-Konzentration hher als 5 mg/mlerhht die Viskositt der Lsung wesentlich und erschwert den Umgangmit HepaSphere Mikrosphren.

    Patienten mit bekannten Allergien gegen nicht-ionische Kontrastmittelbentigen mglicherweise vor Beginn der Embolisierung Kortikosteroide. Bei Patienten mit folgenden Indikationen knnen zustzlicheUntersuchungen und Manahmen zur periprozeduralen Therapienotwendig sein: Blutungsdiathese oder hyperkoagulativer Zustand mmunschwche

    POTENZIELLE KOMPLIKATIONEN:Vaskulre Embolisierung ist ein Verfahren mit hohem Risiko.Komplikationen knnen jederzeit whrend oder nach dem Vorgangauftreten, darunter u.a. folgende Komplikationen: Lhmung aufgrund von ungezielter Embolisierung oder ischmischeVerletzung von benachbarten Gewebedemen Unerwnschter Rckfluss oder Durchgang der HepaSphereMikrosphren in normale Arterien in der Nhe der behandelten Lsion,oder durch die Lsion hindurch in andere Arterien oder arterielle Betten,wie zum Beispiel in die Arteria carotis interna, in den pulmonalen oderden koronaren Kreislauf Lungenembolie aufgrund von arteriovensem Shunt Ischmie an unerwnschter Stelle, einschlielich Schlaganfall,ischmischer Infarkt (einschlielich Herzinfarkt) und Gewebenekrose Okklusion des Kapillarbetts und Gewebeschaden Vasospasmus Rekanalisierung Erblindung, Hrverlust, Verlust des Geruchssinns Abstoungsreaktionen, die einen medizinischen Eingriff erfordern Infektion, die einen medizinischen Eingriff erfordert

    Komplikationen im Zusammenhang mit der Katheterisierung (z.B.Hmatome an der Eintrittstelle, Gerinnselbildung an der Katheterspitzeund nachfolgende Verlagerung, Nerven- und/oder Kreislaufprobleme, diezu Beinschdigungen fhren knnen) Allergische Reaktion auf die Medikationen (z.B. Analgetika) Allergische Reaktion auf nicht-ionische Kontrastmittel oderembolisches Material Gef- oder Lsionsriss und Hmorrhagie Tod Weitere Informationen befinden sich unter Warnungen

    QUELLVERHALTEN:HepaSphere Mikrosphren quellen bei Rekonstitution mit 0,9%-igerwssriger Kochsalzlsung und mit nicht-ionischen Kontrastmitteln auf.Werden sie mit reiner 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsung, 100%-igemnicht-ionischem Kontrastmittel oder mit einer Mischung angesetzt, diezur Hlfte aus nicht-ionischem Kontrastmittel und zur Hlfte aus 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsung besteht, quellen HepaSphereMikrosphren in etwa 10 Minuten zu ungefhr dem Vierfachen ihresOriginaldurchmessers im trockenen Zustand auf. Zum Beispielschwellen HepaSphere Mikrosphren mit einem Trockendurchmesservon ca. 50-100 Mikron auf etwa 200-400 Mikron an, wenn sie wie untenempfohlen angesetzt werden.Wegen der dem Schwellvorgang innewohnenden Variabilitt werdeneinige der HepaSphere Mikrosphren nach der Rekonstitution leichtauerhalb dieses Bereiches liegen, sodass der Arzt sicher sein sollte,sorgfltig die richtige Gre der HepaSphere Mikrosphren im Einklangmit der Gre der Zielgefe, mit dem gewnschten Okklusionsniveauder Gefversorgung und mit der Art der wssrigen Lsung zu whlen.Anmerkung: Damit die HepaSphere Mikrosphren korrekt quellen,mssen sie in mindestens 10 ml Lsung gegeben werden.Das Ausma des Quellvorgangs bei Beladung mit Doxorubicin-HCl hngtvon der Arzneimittelmenge ab, mit dem das Produkt beladen wird.HepaSphere Mikrosphren quellen bei Beladung mit Doxorubicin-HCl-Lsung um etwa 20% weniger im Vergleich zur Auflsung in reiner0,9%-iger Kochsalzlsung.

    KOMPATIBILITT DES KATHETERS:HepaSphere Mikrosphren knnen mit Mikrokathedern injiziert werden,die folgende Eigenschaften haben:

    ANLEITUNG:HepaSphere Mikrosphren mssen mit reiner 0,9%-iger wssrigerKochsalzlsung, 100%-igem nicht-ionischem Kontrastmittel oder miteiner Mischung gelst werden, die zur Hlfte aus nicht-ionischemKontrastmittel und zur Hlfte aus 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsungbesteht, wenn sie ohne Gabe von Doxorubicin-HCl verwendet werden.Ansonsten mssen sie vor der Positionierung des Katheters mit einerDoxorubicin-HCl-Lsung beladen werden. Whlen Sie die Gre der HepaSphere Mikrosphren sorgfltig mitBlick auf die Gre der Zielgefe beim gewnschten Okklusionsniveauder Gefversorgung und die Natur der wssrigen Lsung. Lesen Sie dieBeschreibung des QUELLVERHALTENS. Es knnten sich HepaSphere Mikrosphren auerhalb der Ampullebefinden. Deshalb muss die aseptische Handhabung der Ampulleauerhalb des hauptschlichen sterilen Bereichs stattfinden. Stellen Sie sicher, dass die Gre der HepaSphere Mikrosphren mitder geplanten Gre des zu verwendenden Katheters vereinbar ist. SieheTabelle oben.

    Trocken (m)

    UngefhrerGrenbereich nachRekonstitution

    (m)

    Katheter- greID (in.)

    50-100 200 - 400 0.021

    100-150 400 - 600 0.024

    150-200 600 - 800 0.027

  • 1413

    Untersuchen Sie die Verpackung auf eventuelle Beschdigungen.Nehmen Sie die Ampulle aus dem Beutel. Die Auenflche der Ampulleist steril.

    HEPASPHERE MIKROSPHREN KNNEN MIT ODER OHNEBELADUNG MIT DOXORUBICIN-HCL VERWENDET WERDEN.

    1. MGLICHKEIT: VORBEREITUNG FR EINE EMBOLISIERUNGOHNE DOXORUBICIN HCLDie ungefhre Zeit fr die Auflsung ohne Doxorubicin-HCl betrgt 10 min. Eine 10-ml-Spritze mit reiner 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsungoder 100%-igem nicht-ionischem Kontrastmittel fllen (oder mit einerMischung, die zur Hlfte aus 0,9%-iger wssriger Kochsalzlsung undzur Hlfte aus nicht-ionischem Kontrastmittel besteht). Eine Nadel miteinem Durchmesser von 20 Gauge oder grer auf der Spritzebefestigen. Um die einwandfreie Rekonstitution der HepaSphere Mikrosphren zugewhrleisten, die Ampulle horizontal mit den Fingerkuppen greifen undsie mehrmals schwenken. Dies bringt die trockenen Bestandteile derAmpulle an die Seitenwand. Anmerkung: Nur den Klappdeckel zurckziehen, nicht denaufgepressten Ring oder den Stopfen von der Ampulle entfernen. Die Spritzennadel vorsichtig durch den Stopfen der Ampulle stechen.Die Ampulle weiterhin zwischen den Fingerkuppen schwenken und denvollstndigen Inhalt ((1100 mmll)) des Rekonstitutionsmittels in die Ampulleinjizieren. Daraufhin die Ampulle aufrichten und vorsichtig die Spritze mitder daran befestigten Nadel entfernen.Anmerkung: Die Ampulle ist hermetisch geschlossen. Eigene, vomKrankenhaus zugelassene Aufzieh- und/oder Belftungstechniken,knnen zur einfacheren Injektion des Rekonstitutionsmittels in dieAmpulle verwendet werden. Falls vor dem Ansetzen Luft aus der Ampullegesaugt wird, darauf achten, dass keine Sphrenaus der Ampulleentfernt werden. Um eine homogene Rekonstitution der HepaSphere Mikrosphren zugewhrleisten, die Ampulle sanft umdrehen, sodass die Flssigkeit denStopfen 5-10 Mal berhrt. Anmerkung: Krftiges Schtteln kann Mikroblasen erzeugen, die zumVerklumpen der Mikrosphren fhren knnen. Mindestens 10 Minuten warten, damit sich die HepaSphereMikrosphren vollstndig mischen und ausdehnen knnen. Um den Ampulleninhalt aufzuziehen, eine 30-ml-Spritze und eineNadel mit 20 Gauge oder grer verwenden. Die Ampulle in die vertikalePosition drehen, die Unterseite der Ampulle zeigt dabei nach oben. DieNadel so zurckziehen, dass sie in die Flssigkeit eintaucht aber nichtvom Stopfen verschlossen wird. Langsam den gesamten Inhalt derAmpulle in die Spritze aufziehen.Anmerkung: Falls zuvor Luft aus der Ampulle gesaugt wurde,gewhrleistet vorsichtiges Injizieren von Luft in die Ampulle mittels derSpritze vor dem Aufziehen des Ampulleninhalts ein leichteres Ansaugendes Ampulleninhalts in die Spritze. Falls nicht der gesamte Inhaltentnommen wurde, ein zustzliches Luftvolumen einbringen und denAnsaugprozess wiederholen. Es kann mehr nicht-ionischesKontrastmittel oder 0,9%-ige wssrige Kochsalzlsung in die Spritzeaufgezogen werden, um eine bessere Dispersion der Mikrosphren zuerhalten. Anmerkung: HepaSphere Mikrosphren, die wie oben beschriebenrekonstituiert wurden, knnen zusammen mit chemotherapeutischenMedikamenten wie Cisplatin, Epirubicin, Doxorubicin-HCl, Fluorouracil,Irinotecan und Mitomycin nach Hydrierung verwendet werden. Jedochwerden HepaSphere Mikrosphren als Wirkstofflieferanten nur frVerwendung mit Doxorubicin-HCl empfohlen (siehe 2. Mglichkeitunten). Wurden die Mikrosphren nur mit 0,9%-iger Kochsalzlsungangesetzt, muss der Spritze mit den HepaSphere Mikrosphren zurSichtbarmachung in der Fluoroskopie nicht-ionisches Kontrastmittelzugegeben werden. Wenn zum Ansetzen der Mikrosphren nicht-ionisches Kontrastmittel verwendet wurde, kann ggf. zustzliches nicht-ionisches Kontrastmittel zugegeben werden.

    2. MGLICHKEIT: VORBEREITUNG FR EINE EMBOLISIERUNGBELADEN MIT DOXORUBICIN-HCL

    WARNUNG: Liposomale Formulierungen von Doxorubicin-HCl sind nichtfr die Beladung in HepaSphere Mikrosphren geeignet.

    Der allgemeine Richtwert fr das Beladen von lyophilisiertem, in 0,9%-iger Kochsalzlsung aufgelstem Doxorubicin-HCl in HepaSphereMikrosphren betrgt eine Stunde. Die HepaSphere Mikrosphrensollten erst verwendet werden, wenn sie vollstndig hydriert undausgedehnt sind. Die Ladungskinetik von zuvor aufgelstemDoxorubicin-HCl kann in Abhngigkeit von der Konzentration und dempH-Wert der Lsung variieren. Whlen Sie die angemessene Doxorubicin-HCl-Dosis, mit der dieHepaSphere Mikrosphren beladen werden sollen.Anmerkung: In jede Ampulle mit HepaSphere Mikrosphren kann eine maximaleDoxorubicin-HCl-Dosis von 75 mg geladen werden. Die gewnschteMenge an lyophilisiertem Doxorubicin-HCl in 20 ml injizierbarer 0,9%-iger NaCl-Lsung auflsen. NIE REINES WASSER VERWENDENAnmerkung: Die maximale empfohlene Konzentration vonDoxorubicin-HCl ist 5 mg/ml. Eine Doxorubicin-HCl-Konzentration hherals 5 mg/ml erhht die Viskositt der Lsung wesentlich und erschwertden Umgang mit HepaSphere Mikrosphren. Die 20 ml Doxorubicin-HCl-Lsung in zwei verschiedene 30-ml-Spritzen aufziehen. Jede 30-ml-Spritze sollte 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsung enthalten. Auf eine der 30-ml-Spritzen, die mit 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsunggefllt ist, eine Nadel von einem Durchmesser von 20 Gauge oder grerstecken. Um die einwandfreie Auflsung der HepaSphere Mikrosphren zugewhrleisten, die Ampulle horizontal mit den Fingerkuppen greifen undsie mehrmals schwenken. Dies bringt die trockenen Bestandteile derAmpulle an die Seitenwand.Anmerkung: Nur den Klappdeckel zurckziehen, nicht denaufgepressten Ring oder den Stopfen von der Ampulle entfernen. Die Nadel einer der 30-ml-Spritzen, die 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsungenthalten, vorsichtig durch den Stopfen der Ampulle stechen. DieAmpulle weiterhin zwischen den Fingerkuppen schwenken und diegesamten 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsung in die Ampulle injizieren. Die HepaSphere Mikrosphren-Ampulle aufrichten. Vorsichtig dieSpritze mit der daran befestigten Nadel entfernen und die Ampulle 10Minuten lang stehen lassen, damit die Sphrenvollstndig hydrieren. Whrend der 10-mintigen Hydrierzeit die Ampulle mit denHepaSphere Mikrosphren mehrmals nach vorn und hinten schtteln, sodass die Flssigkeit den grauen Stopfen berhrt. Diesen Vorgang alle 2-3 Minuten wiederholen, damit eine homogene Auflsung derHepaSphere Mikrosphren gewhrleistet ist.Anmerkung: Die Ampulle ist hermetisch geschlossen. Eigene Aufzieh-und/oder Belftungstechniken, die durch dieKrankenversorgungseinrichtung zugelassen wurden, knnen zureinfacheren Injektion des Rekonstitutionsmittels in die Ampulleverwendet werden. Falls vor der Rekonstitution Luft aus der Ampullegesaugt wird darauf achten, dass keine Sphren aus der Ampulleentfernt werden. Nach der 10-mintigen Hydrierzeit eine Nadel mit einem Durchmesservon 20 Gauge oder grer auf der zweiten 30-ml-Spritze, die dieverbleibenden 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsung enthlt, befestigen und dieNadel in die HepaSphere Mikrosphren-Ampulle stechen. Den Inhalt derHepaSphere Mikrosphren-Ampulle in die 30-ml-Spritze, die dieverbleibenden 10 ml Doxorubicin-HCl-Lsung enthlt, aufziehen. DieAmpulle in vertikale Position drehen, die Unterseite der Ampulle zeigtdabei nach oben. Die Nadel so zurckziehen, dass sie in die Flssigkeiteintaucht aber nicht vom Stopfen verschlossen wird. Langsam dengesamten Inhalt der Ampulle in die Spritze aufziehen. Bevor die Nadel aus der HepaSphere Mikrosphren-Ampulle gezogenwird, den Spritzenkolben vorsichtig herunterziehen whrend die Spritzevertikal gehalten wird, wobei die gesamte, sich im Nadelsitz befindendeLsung aufgezogen wird.

  • Die Schutzkappe wieder auf die Nadel stecken und die Spritze vor- undzurckdrehen, um den Inhalt in der Spritze zu verteilen. Mindestens 60Minuten warten, damit sich die HepaSphere Mikrosphren vollstndigausdehnen und mit Doxorubicin-HCl beladen knnen. Whrend dieser 60Minuten sollte die Spritze alle 10-15 Minuten gedreht werden, um dieVerteilung des Arzneimittels in die Sphren zu optimieren. Nach 60 Minuten die Spritze stehen lassen, damit sich dieMikrosphren unten ablagern knnen, und dann den komplettenberstand abnehmen und nach den genehmigten Standards derEinrichtung entsorgen. Der 30-ml-Spritze, die die mit Doxorubicin-HCl beladenen HepaSphereMikrosphren enthlt, mindestens 20 ml nicht-ionisches Kontrastmittelzugeben, wobei ein greres Volumen der Lsung mglicherweise einebessere Kontrolle whrend der Embolisierung bietet. Die Spritzevorsichtig 2 oder 3 Mal umdrehen und 5 Minuten warten, bis die Lsunghomogen ist. Vor jeder Injektion berprfen, ob sich die Sphren in Suspensionbefinden. Ist dies nicht der Fall, die Spritze vor und zurck drehen, umden Spritzeninhalt gleichmig zu verteilen.

    ANWEISUNGEN FR DIE WIRKSTOFFGABE: Sorgfltig das Gefnetz der Lsion, auf die die Behandlung abzielt, miteinem hochauflsenden Bildgebungsverfahren bewerten.Anmerkung: Vor Beginn der Embolisierung unbedingt ermitteln, obarteriovense Shunts vorhanden sind. Den Infusionskatheter mit blichen Methoden im Zielgefpositionieren und die Katheterspitze so nahe wie mglich an dasEmbolisierungsziel heranbringen. Fr die Gabe der mit Doxorubicin beladenen HepaSphere Mikrosphreneine Injektionsspritze mit nicht mehr als 3 ml verwenden. Es wirdempfohlen, eine 1-ml-Injektionsspritze zu verwenden. 1 ml der HepaSphere Mikrosphren-Mischung in die Injektionsspritzeaufziehen. Es knnen zwei Methoden fr die gleichmige Aufteilung desembolischen Mittels fr die Injektion verwendet werden:- 1. Mglichkeit: Ein Dreiwege-Absperrventil mit der 30-ml-Spritze, diedie mit Doxorubicin-HCl beladenen HepaSphere Mikrosphren enthlt,und mit dem Infusionsmikrokatheter verbinden. Eine 1-ml-Spritzeverwenden, um durch den geffneten Port des Dreiwege-Absperrventilszu injizieren.- 2. Mglichkeit: Die mit Doxorubicin-HCl beladenen HepaSphereMikrosphren nach und nach von der 30-ml-Spritze in gleiche Voluminaaufteilen, indem sie in die 1-ml-Spritze durch ein Dreiwege-Absperrventilgezogen werden, das nicht mit dem Infusionskatheter verbunden ist. Die1-ml-Spritze mit jeweils dem gleichen Anteil kann unabhngig an denInfusionsmikrokatheter angeschlossen und injiziert werden. Die 30-ml-Spritze leicht schwenken, um die homogene Suspension derHepaSphere Mikrosphren-Mischung aufrechtzuerhalten. Unter stndiger fluoroskopischer Beobachtung die abgeteilte Menge anmit Doxorubicin-HCl beladenen HepaSphere Mikrosphren auf langsameund pulsierende Weise ohne Kraftanwendung in einer Zeit von etwa 1Minute pro ml Mikrosphren-Lsung injizieren. Stets unter Freifluss-Bedingungen injizieren und auf Rckfluss achten.Anmerkung: Ein Rckfluss von embolischen Sphren kann sofortIschmie von Gewebe und Gefen auerhalb des Zielgebiets bewirken. Falls es whrend der Gabe der mit Doxorubicin-HCl beladenenHepaSphere Mikrosphren zu einem Stillstand im zufhrenden Gefstielkommen sollte, mindestens 5 Minuten abwarten. Dann, nach einer vollen 5-mintigen Pause, ein selektives Angiogramm erstellen, um dieUnterbrechung des antegraden Flusses zu berprfen. Falls es nicht zu einer Unterbrechung des antegraden Flusses kommt,mit der Infusion unter fluoroskopischer Beobachtung fortfahren, bis diegewnschte Devaskularisierung erreicht ist. Nach vollstndiger Infusion der HepaSphere Mikrosphren den Katheterunter Einhaltung eines leichten Ansaugdrucks entfernen, um zuvermeiden, dass eventuell noch im Katheterlumen vorhandeneHepaSphere Mikrosphren verlagert werden. Den Katheter nachEntfernung entsorgen und nicht erneut verwenden. Alle offenen Ampullen oder unverwendeten HepaSphere Mikrosphrenentsorgen.

    VORSICHT:Falls der Katheter verstopft oder whrend der Infusion ein signifikanterWiderstand auftritt, nicht versuchen, den Katheter mit bermigenDruck zu splen, da Rckfluss von embolischem Material auftretenknnte, was zu ungezielter Embolisierung fhrt. Den Katheter unterleichtem Ansaugdruck entfernen und entsorgen.

    AUFBEWAHRUNGUND LAGERUNG:HepaSphere Mikrosphren mssen an einem trockenen und dunklen Ortin ihren Originalampullen und ihrer Originalverpackung aufbewahrtwerden. Verwendung nur bis zu dem Zeitpunkt, der auf den Etiketten derUmverpackung und des Beutels angegeben ist.

    Wenn der Rekonstitutionsvorgang beendet ist, die HepaSphereMikrosphren-Lsung bei 2 bis 8 C lagern und innerhalb von 24Stunden verwenden. FALLS sie nicht sofort verwendet wird, HepaSphereMikrosphren nach Verdnnung mit Kontrastmittel nicht aufbewahren.

    Informationen auf der Verpackung:

    Alle schwerwiegenden oder lebensbedrohlichen unerwnschtenEreignisse oder Todesflle in Zusammenhang mit der Anwendungvon HepaSphere Mikrosphren mssen dem Hersteller desProduktes gemeldet werden.

    14

    Symbol Bedeutung

    Hersteller: Name und Adresse

    Verwendbarkeitsdatum: Jahr-Monat

    LOT Chargenbezeichnung

    REF Bestellnummer r

    STERILIZE2

    2

    Nicht resterilisierenSTERILIZE

    2

    2

    Inhalt bei beschdigter Verpackung nicht verwenden

    STERILIZE2

    2

    Vor Sonnenlicht schtzenSTERILIZE

    2

    2 Vor Nsse schtzenSTERILIZE

    2

    2 Nicht zur WiederverwendungSTERILIZE

    2

    2Vorsicht Siehe Gebrauchsanweisung

    STERILIZE2

    2Nicht pyrogen

    STERILE R Durch Bestrahlung sterilisiert

    CE-Kennzeichnung - Angabe der Benannten Stelle:0459

    Gre der trockenen Mikrosphren /Gre der hydriertenMikrosphren

    Produktgre,trocken(m)

    Farbkode(Rnder derEtiketten)

    Menge anMikrosphren

    (mg)Referenz

    50-100 Gelb 2550V 325 HSV 350 HS

    100-150 Blau 2550V 525 HSV 550 HS

    150-200 Rot 2550V 725 HSV 750 HS

    /

  • 1615

    ESPAOLINDICACIONES DE USO:Las Microesferas HepaSphere estn indicadas para su uso en laembolizacin de vasos sanguneos con o sin administracin dedoxorrubicina HCl con fines teraputicos o preoperatorios en lossiguientes procedimientos: Embolizacin de carcinoma hepatocelular Embolizacin de metstasis al hgado

    DESCRIPCION:Las Microesferas HepaSphere forman parte de una familia de agentesemblicos basados en tecnologas patentadas. Estn destinadas a unaembolizacin controlada y dirigida. Las Microesferas HepaSpherepueden cargarse con doxorrubicina HCl y son capaces de liberar elfrmaco localmente en el sitio de la embolizacin. Las MicroesferasHepaSphere son Microesferas biocompatibles, hidrfilas, noreabsorbibles, expandibles y conformables. Las MicroesferasHepaSphere se expanden en contacto con soluciones acuosas. Estndisponibles en distintos tamaos.

    ENVASE DEL DISPOSITIVO:Las Microesferas HepaSphere estn contenidas en un frasco estril deCopolmeros de Olefinas Cclicas (COC) de 10 ml, con tapa ajustada,envasado en una bolsa hermtica.Contenido: 25 mg o 50 mg de Microesferas HepaSphere secas porfrasco, para su reconstitucin antes de su uso.

    CONTRAINDICACIONES: Pacientes intolerantes a los procedimientos de oclusin vascular Anatoma vascular o circulacin sangunea que impidan la correctacolocacin del catter o la inyeccin emblica Presencia o indicios de espasmo vascular Presencia o posibilidad de inicio de hemorragia Presencia de enfermedad ateromatosa grave Arterias de alimentacin demasiado pequeas para admitir lasMicroesferas HepaSphere seleccionadas Presencia de vas vasculares colaterales que puedan poner en peligrolos territorios normales durante la embolizacin Shunts arteriovenosos de flujo elevado o fstula con dimetro luminalsuperior al tamao seleccionado de Microesferas HepaSphere Resistencia vascular perifrica a las arterias de alimentacin queimpida el paso de las Microesferas HepaSphere a la lesin Presencia de arterias de riego de la lesin con una anchurainsuficiente para admitir las Microesferas HepaSphere No utilice en la vasculatura pulmonar o coronaria ni en la vasculaturadel sistema nervioso central Sensibilidad conocida al alcohol polivinlico-co-acrilato sdico

    ADVERTENCIAS: El tamao de las Microesferas HepaSphere debe elegirse tras estudiarel aspecto angiogrfico arteriovenoso. El tamao de las MicroesferasHepaSphere debe ser elegido para impedir el paso desde cualquierarteria a la vena. Algunas de las Microesferas HepaSphere pueden estar ligeramentefuera de rango, de modo que el mdico debe asegurarse de seleccionarcuidadosamente el tamao de las Microesferas HepaSphere segn eltamao de los vasos diana en el nivel deseado de oclusin en lavasculatura y despus de considerar el aspecto angiogrfico

    arteriovenoso. Debido a las significativas complicaciones de una embolizacinerrnea, debe aplicarse extremada prudencia en todos losprocedimientos que implican la circulacin extracraneal que abarca lacabeza y el cuello, y el mdico debe evaluar con cuidado los posiblesbeneficios de utilizar la embolizacin en comparacin con los riesgos yposibles complicaciones del procedimiento. Esas complicacionespueden incluir ceguera, prdida auditiva, prdida del olfato, parlisis ymuerte. El paciente puede sufrir lesiones cutneas graves inducidas por laradiacin debido a largos periodos de exposicin fluoroscpica,proyecciones amplias de rayos X angulados al paciente y mltiplestomas de imgenes o radiografas. Consulte el protocolo clnico de sucentro para asegurarse de que se aplica la dosis de radiacin correctapara cada tipo especfico de procedimiento realizado. Las lesiones causadas por la radiacin pueden aparecer con retraso.Debe advertirse a los pacientes sobre los efectos potenciales de laradiacin, cuales son los sntomas que deben vigilar y con quien debencontactar si aparecen esos sntomas. Las Microesferas HepaSphere NO DEBEN restituirse en agua estrilpara inyeccin. La reconstitucin en agua estril produce una granexpansin que dificulta mucho la inyeccin de las MicroesferasHepaSphere o que puede impedir su inyeccin. No reconstituye las Microesferas HepaSphere con Lipiodol / Etiodol. Prestar atencin particular a los signos de embolizacin fuera delobjetivo. Durante la inyeccin, monitorear con cuidado los signos vitalesincluyendo SAO2 (p.ej. hipoxia, cambios en el SNC). Considerar lainterrupcin del procedimiento, investigar un posible shunt o aumentarel tamao de las Microesferas si se presentan signos de error en elobjetivo o de sntomas en el paciente. Considerar aumentar el tamao de las Microesferas si no aparecerpidamente evidencia angiogrfica de embolizacin durante lainyeccin de las Microesferas.

    Advertencias sobre el uso de pequeas microesferas Debe prestarse cuidadosa consideracin siempre que se contempla eluso de agentes emblicos que son de un dimetro ms pequeos quela capacidad de resolucin de su equipo de captacin de imgenes. Lapresencia de anastomosis arteriovenosas, vasos secundarios que llevenfuera de la zona objetivo o vasos emergentes que no sea evidente antesde la embolizacin, puede conducir a una embolizacin en zonas nodeseadas y a severas complicaciones. Las microesferas inferiores a 100 micras migrarn por lo general enforma distal a los alimentadores anastomsicos y por lo tanto tienenms posibilidades de obstaculizar la circulacin en tejidos distales. Haymayor potencial de lesiones isqumicas resultante del uso demicroesferas de tamao ms pequeo, y por lo tanto se debe prestarconsideracin a la consecuencia de esta lesin antes de laembolizacin. Las consecuencias potenciales incluyen edema, necrosis,parlisis, abscesos y/o sndrome post-embolizacin ms intenso. El edema post-embolizacin puede traducirse en isquemia del tejidoadyacente a la zona objetivo. Debe prestarse cuidado para evitar laisquemia de tejido no tolerante y no deseado, como el tejido nervioso.

    PRECAUCIONES:Las Microesferas HepaSphere slo deben ser utilizadas por mdicoscon formacin en procedimientos de embolizacin vascular. El tamaoy la cantidad de Microesferas deben elegirse con cuidado en funcin dela lesin que se va a tratar y de la posible presencia de shunts. Elmdico es el nico que puede decidir el momento ms apropiado parainterrumpir la inyeccin de Microesferas HepaSphere.

    No utilice el producto si el frasco, la tapa o la bolsa se encuentrendeteriorados.

    Seco (m)

    50-100

    100-150

    150-200

  • 1716

    Para uso en un solo paciente Contenido suministrado estril Noreutilice, reprocese o reesterilice nunca el contenido de un frascoabierto. Si se reutiliza, reprocesa o reesteriliza se puede comprometer laintegridad estructural del dispositivo o llevar a una falla del dispositivoque, a su vez, pueda traducirse en lesin, enfermedad o muerte delpaciente. Si se reutiliza, reprocesa o reesteriliza se puede tambin crearun riesgo de contaminacin del dispositivo y provocar una infeccin ouna infeccin cruzada del paciente, incluyendo, sin ser exhaustivos, latransmisin de enfermedad(es) infecciosa(s) de un paciente a otro. Lacontaminacin del dispositivo puede llevar a lesin, enfermedad omuerte del paciente. Todos los procedimientos deben efectuarsesiguiendo la tcnica asptica aceptada.

    Las Microesferas HepaSphere NO DEBEN utilizarse en suestado seco original. Deben reconstituirse antes de su uso. LasMicroesferas HepaSphere se expanden en la solucin acuosa. Lamagnitud de la expansin depende de la concentracin inica de lasolucin. Las microesferas se expanden hasta cuatro veces su dimetroaproximadamente en una solucin acuosa de NaCl al 0,9% y en mediosde contraste no inico en comparacin con su dimetro inicial cuandoestn secas. La magnitud de la expansin cuando se cargan condoxorrubicina HCl depende de la cantidad de frmaco con la cual se hacargado el producto. La doxorrubicina HCl liofilizada debe serreconstituida en una solucin de NaCl al 0,9 %. Las MicroesferasHepaSphere sufren una leve disminucin de tamao deaproximadamente 20% cuando se cargan con doxorrubicina HCl encomparacin con el tamao en una solucin acuosa pura de NaCl al 0,9%. Las Microesferas HepaSphere son comprimibles y se pueden inyectarfcilmente a travs de un microcatter. No obstante, la inyeccin de lasMicroesferas HepaSphere antes de su expansin completa puede hacerque no alcancen el objetivo de embolizacin previsto, ocasionando laposible embolizacin de una zona de tejido ms amplia. Nota: La concentracin mxima recomendada de doxorrubicina HCl es5 mg/ml. Concentraciones de doxorrubicina HCl por sobre 5 mg/mlaumentan sustancialmente la viscosidad de la solucin y hacen difcilmanejar las Microesferas HepaSphere.

    Los pacientes con alergias conocidas a los medios de contraste noinicos pueden necesitar corticosteroides antes de la embolizacin. Pueden ser necesarias evaluaciones o precauciones adicionales en laadministracin de cuidados perioperatorios a pacientes con lassiguientes dolencias: Ditesis hemorrgica o condicin hipercoagulativa Inmunocompromiso

    POSIBLES COMPLICACIONES:La embolizacin vascular es un procedimiento