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NARROW BAND IMAGING IN DER UROLOGIE Auswertung der klinischen Studien für NMIBC

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Page 1: NARROW BAND IMAGING IN DER UROLOGIE - …...2013/10/31  · 3 HD-NBI: Deutliche verbesserter Kontrast der Mukosa- und Gefäßstruktur durch Filterung des weißen Lichts Exzellente

NARROW BAND IMAGING IN DER UROLOGIE

Auswertung der klinischen Studien für NMIBC

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HOCHAUFLÖSENDES NARROW BAND IMAGING (HD-NBI) – DAS FUNKTIONSPRINZIP

Submuköse Venen

Kapillargefäß auf der Mukosa-

Oberfläche

Die Problematik bei der Behandlung von NMIBC

Eine Durchsicht der Literatur zeigt, dass bei 50–70% der NMIBC-Patienten nach der Erstbehandlung Rezidive in

Form von oberflächlichen Tumoren auftreten1. Das Übersehen von kleinen papillären Tumoren oder CIS ist ein

anerkanntes Risiko, das Schätzungen zufolge 10–20%2 beträgt. Oberflächliche Tumoren der Mukosa sind

typischerweise an spezifischen Kapillar- und Gefäßstrukturen erkennbar. Die Identifizierung dieser Strukturen –

vor allem von kleinen Tumoren unter Weißlicht – ist zwar möglich, doch gibt es hier Verbesserungsbedarf.

Die Vorteile des HD-NBI Verfahrens

∙ HD-NBI steht für High-Definition Narrow Band Imaging (Hochauflösende Schmalband-Bildgebung). Dieses

Verfahren verbessert den Kontrast der Gefäße und Kapillarstrukturen und erleichtert dadurch die

Tumor-Erkennung

∙ HD-NBI zieht Nutzen aus der erhöhten Absorptionsrate von Hämoglobin für blaues und grünes Licht

∙ Das Licht für HD-NBI wird durch einen patentierten Filter erzeugt, der alle störenden Wellenlängen außer blau

und grün eliminiert

Einsatzgebiete für HD-NBI

∙ Zystoskopie (starr und flexibel)

∙ Transurethrale Resektion (TUR-B)

∙ Flexible Ureteroskopie zur Tumorbehandlung im oberen Trakt

Gra

d d

er L

ich

tab

sorp

tio

n

300 400 500 600 700 800Wellenlänge (nm)

415 nm Licht 540 nm Licht

Lichtabsorption von Hämoglobin als Funktion der Wellenlänge

1 Sylvester et al., Intravesical bacillus Calmette-Guerin reduces the risk of progression in patients with superficial bladder cancer: a meta-analysis of the published results of randomized clinical trials, J Urol 2002; 168:1964–1970

2 Jichlinski et al., Fluorescence cystoscopy in the management of bladder cancer: a help for the urologist!, Urol. Int. 2005; 74: 97–101

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HD-NBI: Deutliche verbesserter Kontrast der Mukosa- und Gefäßstruktur durch Filterung des weißen Lichts

Exzellente Darstellung der Mukosa- und Gefäßstrukturen, bereits mit HDTV-Weißlicht

Narrow Band Imaging (NBI) – die klinischen Vorteile

∙ Höhere Genauigkeit, um keine Läsionen zu übersehen

∙ Signifikant höhere Tumorerkennungs-Rate durch NBI im Vergleich zur konventionellen Zystoskopie:

94,7% versus 79,2%1 und 94,8% versus 83,9%2

∙ Deutlich mehr Tumoren gefunden (35,9–38%1)

∙ Verringerung des Rezidivrisikos bei NMIBC um mindestens 10% nach einem Jahr3

Praktische Vorteile mit Narrow Band Imaging

∙ Keine Kontraindikationen

∙ Kein Installationsaufwand, kein Verbrauchsmaterial – jederzeit auf Knopfdruck verfügbar

∙ Ohne Mehrkosten verfügbar

∙ Im Olympus Bildgebungsturm serienmäßig eingebaut

1 Cauberg et al., Narrow band imaging cystoscopy improves the detection of nonmuscle-invasive bladder cancer, Urology 2010; 76:658–6632 Geavlete et al., Narrow-band imaging cystoscopy in non-muscle-invasive bladder cancer: a prospective comparison to the standard approach, Therapeutic Advances in Urology 2012;

4(5):211–217

3 Puppo et al., A Randomized Prospective Trial to Assess the Impact of Transurethral Resection in Narrow Band Imaging Modality on Non–Muscle-Invasive Bladder Cancer Recurrence,

European Urology 2012; 61:908–913

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AUSWERTUNG KLINISCHER STUDIEN ZU NBI IN DER BLASENKREBS-BEHANDLUNG

Measurements: The 1-yr recurrence risks in NBI or

WL TUR groups were compared using odds ratio (OR)

point and interval estimates derived from logistic

regression modeling.

Results and limitations: The 1-yr recurrence-risk

was 25 of 76 patients (32.9%) in the NBI and 37 of 72

patients (51.4%) in the WL group (OR = 0.62; p =

0.0141). Simple and multiple logistic regression analyses

provided similar OR points and interval estimates.

Conclusions: TUR performed in the NBI modality

reduces the recurrence risk of NMIBC by at least

10% at 1 yr.

© 2012 European Association of Urology. Published by

Elsevier B.V. All rights reserved.

a Department of Urology, IRCCS Azienda Ospedaliera Universitaria

San Martino – IST Istituto Nazionale per la Ricerca sul Cancro,

Genoa, Italy;

b Department of Anatomy and Histopathology, IRCCS Azienda

Ospedaliera Universitaria San Martino – IST Istituto Nazionale per la

Ricerca sul Cancro, Genoa, Italy;

c Department of Epidemiology, Biostatistics and Clinical Trials, IRCCS

Azienda Ospedaliera Universitaria San Martino – IST Istituto

Nazionale per la Ricerca sul Cancro, Genoa, Italy;

d Department of Urology, San Remo Hospital, Imperia, Italy

* Corresponding author. Urology, IRCCS Azienda Ospedaliera

Universitaria San Martino – IST Istituto Nazionale per la Ricerca sul

Cancro, Largo Rosanna Benzi 10, Genoa 16132, Italy.

Tel. +39 0105600548; Fax: +39 0105600283. E-mail addresses:

[email protected], [email protected] (A. Naselli).

1 A Randomized Prospective Trial to Assess the

Impact of Transurethral Resection in Narrow

Band Imaging Modality on Non–Muscle-Invasive

Bladder Cancer Recurrence

Angelo Naselli a,*, Carlo Introini a, Luca Timossi a,

Bruno Spina b, Vincenzo Fontana c, Riccardo Pezzi c,

Francesco Germinale d, Franco Bertolotto d, Paolo

Puppo a,d

Background: Narrow band imaging (NBI) is an

optical enhancement technology that filters white light

into two bandwidths of illumination centered on 415

nm (blue) and 540 nm (green). NBI cystoscopy can

increase bladder cancer (BCa) visualization and

detection at the time of transurethral resection (TUR).

NBI may therefore reduce subsequent relapse

following TUR.

Objective: Assess the impact of NBI modality on 1-yr

non–muscle-invasive BCa (NMIBC) recurrence risk.

Design, setting, and participants: Consecutive

patients with overt or suspected BCa were included

in a prospective study powered to test a 10%

difference in 1-yr recurrence risk in favor of cases

submitted to NBI TUR. Excluding patients with

muscle-invasive BCa, negative pathologic

examination, or without follow-up, the study

population was composed of 148 subjects

randomized from August 2009 to September 2010 to

NBI TUR (76 cases) or white light (WL) TUR (72

cases).

Intervention: TUR was performed in NBI or standard

WL modality.

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· Gesamt-Erkennungsrate von Blasenkarzinomen:

Weißlicht-Gruppe: 1,36 Läsionen/Person; NBI-Gruppe: 1,55 Läsionen/Person (p = 0,07)

· Rezidivrisiko nach 1 Jahr: 25 von 76 Patienten (32,9%) in der NBI-Gruppe; 37 von 72

Patienten (51,4%) in der Weißlicht-Gruppe (OR = 0,62; p = 0,0141)

· TUR mit NBI: Verringerung des Rezidivrisikos bei NMIBC um mindestens 10% nach einem

Jahr

Puppo et al., A Randomized Prospective Trial to Assess the Impact of Transurethral Resection in Narrow

Band Imaging Modality on Non–Muscle-Invasive Bladder Cancer Recurrence, European Urology 2012;

61:908–913

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AUSWERTUNG KLINISCHER STUDIEN ZU NBI IN DER BLASENKREBS-BEHANDLUNG

2 Diagnosis of narrow-band imaging in

non-muscle-invasive bladder cancer: A

systematic review and meta-analysis

Kaiwen Li,1,2* Tianxin Lin,1,2* Xinxiang Fan,1,2* Yu Duan3

and Jian Huang1,2

Objective:

The objective was to evaluate the diagnostic accuracy

of cystoscopy assisted by narrow-band imaging

compared with white-light imaging for non-

muscleinvasive bladder cancer.

Methods:

An electronic database search of PubMed, Embase, the

Cochrane Library, Ovid and Web of Science was carried

out for all articles comparing narrow-band imaging

with white-light imaging cystoscopy in the detection of

non-muscle-invasive bladder cancer. The review

process followed the guidelines of the Cochrane

Collaboration.

Results:

Seven studies with prospectively collected data

including a total of 1040 patients were identified,

and 611 patients with 1476 tumours were detected

by biopsy.

In the patient- and tumour-level analysis, an additional 17%

of patients (95% confidence interval, 10–25%) and an

additional 24% of tumours (95% confidence interval,

17–31%) were detected by narrow-band imaging,

respectively. In the patient- and tumour-level analysis,

significantly higher detection rates using narrow-band

imaging (rate difference 11%; 95% confidence interval

5–17%; P < 0.001; and rate difference 19%; 95%

confidence interval 12–26%; P < 0.001, respectively)

rather than white-light imaging were found. On the tumour

level, an additional 28% of carcinoma in situ was detected

(95% confidence interval 14–45%) by narrow-band

imaging, and a significantly higher detection rate (rate

difference 11%; 95% confidence interval 1–21%; P = 0.03)

was found. The false-positive detection rate of tumour level

did not differ significantly between the two techniques.

Conclusions:

Cystoscopy assisted by narrow-band imaging

detects more patients and tumours of non-muscle-

invasive bladder cancer than white-light imaging, and

it might be an additional or alternative diagnostic

technique for non-muscle-invasive bladder cancer.

Key words:

cystoscopy, diagnostic imaging, meta-analysis,

review, urinary bladder neoplasms.

© 2012 The Japanese Urological Association

Published by International Journal of Urology (2013)

20, 602–609

1 Department of Urology, Sun Yat-sen Memorial Hospital,

2 Key Laboratory of Malignant Tumour Gene Regulation and Target

Therapy of Guangdong Higher Education Institutes, and

3 Clinical Medicine of Eight-Year Program, Zhongshan Medical

School, Sun Yat-sen University, Guangzhou, China

Correspondence: Jian Huang M.D., Ph.D., Department of Urology, Sun Yat-sen Memorial Hospital, Sun Yat-sen University, 107 W Yanjiang Road, Guangzhou 510120, China. Email: [email protected]

*These authors contributed equally to this work. Received 19 May 2012;

accepted 25 September 2012. Online publication 1 November 2012

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· Erste systematische Auswertung und Meta-Analyse von Studien mit einem intra-

individuellen Vergleich von NBI und WLI (Weißlicht) bei NMIBC mit 1040 Patienten

· Höhere Erkennungsraten von NMIBC könnten schnellere Behandlung ermöglichen und

dadurch die Verringerung von Rest- und Rezidivtumoren

· Eindrucksvoll ist erkennbar, dass mit WLI (Weißlicht) viele Befunde (inkl. CIS) übersehen

werden: Mit NBI wurden 17% mehr Patienten und 24% mehr Tumoren gefunden

Kaiwen et al., Diagnosis of narrow-band imaging in non-muscle-invasive bladder cancer: A systematic

review and meta-analysis, International Journal of Urology 2013; 20:602–609

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NARROW BAND IMAGING IN DER UROLOGIE

Narrow Band Imaging – für alle endo-urologischen

Verfahren

∙ Ambulante Blasenkrebs-Nachsorge mit flexibler

Zystoskopie, in Kombination mit der kompakten

integrierten Videoplattform CV-170

∙ Tumorbehandlung im oberen Trakt mit flexibler

Chip-on-the-Tip-Ureteroskopie

∙ Blasenkrebs-Resektionen im OP

Der Hersteller behält sich Änderungen der technischen Daten, der Ausstattung und des Designs ohne Vorankündigung vor.

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