magasinet cliff - vt11

40
NY TIDNING! NUMMER 1 JUNI 2011 Stor sommarguide Allt om parkour! Månadens kändisar: Mohammed Ali Leo Messi - den store lille hjälten Starta band - vi har tipsen!

Upload: jmggoteborg

Post on 27-Nov-2014

153 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

Du håller just nu i det allra första numret av Cliff, Sveriges enda tonårsmagasin för killar.Länge har tidningshyllorna varit överfyllda av tidningar för tjejer. Tidningar som handlar om allt mellan himmel och jord. Vi killar har fått nöja oss med att köpa tidningar som handlar om antingen fotboll eller dataspel. När jag var i er ålder och ville läsa om hur tjejer tänkte eller om något som inte handlade om sport, var jag tvungen att tjuvläsa mina tjejkompisars tidningar. Så är det inte längre. Nu finns Cliff.Vi bestämde oss för att göra det här magasinet för att vi tycker att det ska finnas ett magasin som ger dig lite av varje. Visst är det kul att läsa om dataspel, men här får du även läsa om en massa annat kul. I det här numret säger vi grattis till Leo Messi. På sidan åtta kan du läsa om hur han äntligen slagit Ronaldos målrekord i Barcelona. Han är fantastisk den där Leo. Jag kommer själv ihåg hur jag svettades när han vände ut och in på mitt favoritlag Inter förra hösten. Men att han skulle göra såhär många mål, det trodde jag aldrig.På sidan 20 bjuder vi på lite sköna tips om vad du kan hitta på i sommar. Det finns massor av festivaler och annat. Välj ut dina favoriter och planera upp sommarlovet redan nu! Vi passar också på att snacka med Nick och Tony, som hoppat över murar och klättrat på staket i mer än sex år. Själv har jag alltid tyckt att Parkour verkar ascoolt. Efter att ha läst om deras tips på sidan 14 funderar jag faktiskt på att testa själv.Hoppas att du gillar allt. Eller i alla fall något. Om det är något du saknar så får du gärna höra av dig med tips till oss. För om en månad är det dags för det andra numret av Cliff. Ha det gott.Victor Friberg, redaktör

TRANSCRIPT

Page 1: Magasinet Cliff - vt11

NY TIDNING!

NUMMER 1 JUNI 2011

Stor sommarguideAllt om parkour!

Månadens kändisar: Mohammed Ali

Leo Messi - den store lille hjälten

Starta band - vi har tipsen!

Page 2: Magasinet Cliff - vt11

Victor Friberg, Redaktör, Magasinet Cliff

Vi som gör CLIFF är...

CLIFF

Ansvarig utgivare:Torbjörn Hallerbäck

Chefredaktörer:Victor Friberg Louise Lindell

Layoutchef:Aron Lahti

Bildchef:Nina Brevinge

Illustrationer:Camilla WalldánMaria Lundberg

Reportrar:Victor FribergLouise LindellAron LahtiNina BrevingeCamilla WalldánMaria LundbergLovisa GanslandtCecilia KarlssonLars AnderssonChristoffer MalmAlexandra Tengberg

Omslagsbild:Camilla Walldán

Du håller just nu i det allra första numret av Cliff, Sveriges enda tonårsmagasin för killar.

Länge har tidningshyllorna varit överfyllda av tidningar för tjejer. Tidningar som handlar om allt mellan himmel och jord. Vi killar har fått nöja oss med att köpa tidningar som handlar om anting-en fotboll eller dataspel. När jag var i er ålder och ville läsa om hur tje-jer tänkte eller om något som inte handlade om sport, var jag tvungen att tjuvläsa mina tjejkompisars tidningar. Så är det inte längre. Nu finns Cliff.

Vi bestämde oss för att göra det här magasinet för att vi tycker att det ska finnas ett magasin som ger dig lite av varje. Visst är det kul att läsa om dataspel, men här får du även läsa om en massa annat kul.

I det här numret säger vi grattis till Leo Messi. På sidan åtta kan du läsa om hur han äntligen slagit Ronaldos målrekord i Barcelona. Han är fantastisk den där Leo. Jag kommer själv ihåg hur jag svettades när han vände ut och in på mitt favoritlag Inter förra hösten. Men att han skulle göra såhär många mål, det trodde jag aldrig.

På sidan 20 bjuder vi på lite sköna tips om vad du kan hitta på i sommar. Det finns massor av festivaler och annat. Välj ut dina favoriter och planera upp sommarlovet redan nu!

Vi passar också på att snacka med Nick och Tony, som hoppat över murar och klättrat på staket i mer än sex år. Själv har jag alltid tyckt att Par-kour verkar ascoolt. Efter att ha läst om deras tips på sidan 14 funderar jag faktiskt på att testa själv.

Hoppas att du gillar allt. Eller i alla fall något.Om det är något du saknar så får du gärna höra av dig med tips till oss. För om en månad är det dags för det andra numret av Cliff.

Ha det gott.

Kolla in vår hemsida

www.magasinetcliff.se för att hitta fler coola prylar

och spännande nyheter.Passa också på att skriva i vårt forum och bli kompis

med andra Cliff-läsare!

Grattis!

2

Page 3: Magasinet Cliff - vt11

Whazzup?

Cliff gillar

Världens bästa Messi

CSI i verkligheten

Fixa sommarjobbet

Allt om parkour

Nyhetskollen

Fråga Cliff

Festivalguide

Tjejpanelen

De blev ihop på Facebook

Leo berättar om att komma ut

Krönika: Det ofrivilliga ståndet

Stiltips: Jeansguide

Vi träffar duon Mohammed Ali

Så startar du ditt band

Recensioner: musik

Recensioner: Spel

Recensioner: Film

Teknik

Testet: Vilken hjälte är du?

Av:

Mar

ia L

undb

erg

14 Parkour

Innehåll

22 Tje jpanelen

3

20 Festivalguide

4

8

6

10

28

27

26

24

19

18

12

30

32

39

38

36

34

33

14

20

22

Page 4: Magasinet Cliff - vt11

Cliff har koll på nya coola saker: Hemsidor, tv-serier och mycket mer. Har du tips på saker som händer längre fram i sommar? Tipsa Cliff på [email protected]

Whazzup?

För den äventyrsintresseradeThe Ordinary Skier heter en ny dokumentärfilm som kommer ut i höst. Den handlar om Seth Morrison, en av världens främsta och modigaste skidåkare.

Böter för naketLättklädda i Barcelona kan få böter - lokala myndig-heter har tröttnat på ”respektlösa” turister som går direkt från stranden in till stan, utan att byta om. Den som bryter mot den nya lagen kan få punga ut med mellan 120 och 500 euro.

Skejta i sommar!Vill du hitta skejttävlingar i sommar? Oavsett om du skejtar själv eller bara vill kolla på, så är tacky.se stället för dig. Här kan du också läsa om nybyggda skejtparker, skateboardtester och mycket mer! www.tacky.se

Heaven-above- app:Vet du om att du kan se satelliter i rymden med blotta ögat? På Heaven Above får du reda på när en satellit passerar området där just du är. Sedan är det bara att gå ut och leta upp den. Om du har en smartphone kan du dessutom ladda ned en app med en inbyggd kompass som pekar ut riktningen för dig.www.heaven-above.com

Med appen Heaven Above kan du följa satelliter och rymdstationer. Foto: N

ASA

Foto: Ncapamaggio (Wikimedia)

Foto: Charles J Sharp

Foto: Johntex (Wikimedia)

Vill du vara ”ensam hemma”?Huset från filmen Home Alone (Ensam Hemma) från 1990 är till salu. Vill du uppleva stället där Macaulay Culkin spelade skitungen som plågade inbrottsju-varna Harry och Marv en julhelg? Nu kan huset i Chicago bli ditt för 2,4 miljoner dollar, ungefär 15 miljoner svenska kronor.

4

Page 5: Magasinet Cliff - vt11

125

Ny skollagSnart får Sverige en ny skol-lag (juli 2011). Så här påverkar den dig:

• Betyg från åk 6 (tidigare åk 8)• Man kan bli avstängd i en

vecka, max 2 gånger per år. Då ska man ha ”misskött sig ordentligt”.

• För att läsa vidare måste man ha godkänt i åtta ämnen (tidigare 3)

• Man kan överklaga om det saknas åtgärdsprogram på skolan

• Ny sexgradig betygsskala: A-F. F är icke godkänd.

Blodig dryckDu som tycker om tv-serien True Blood kan liksom karaktärerna i serien dricka blod på flaska.På hemsidan www.roligaprylar.se kan du köpa en apelsinläsk som ser ut som äkta blod. Bjud kompi-sarna på vampyrfest i sommar!

Framtidens snabbtåg Tycker du att dagens tåg är lite väl långsamma?

Tänk dig då att ta tåget från London till New York på under en timme! Tåg som åker superfort genom luftfria

tunnlar under vattnet är framtidens supertåg, säger några tågingenjörer. Vacuumtåg - knasigt eller faktiskt

möjligt? Det får framtiden utvisa.

Lite

för l

ångs

amt?

I Fr

amtid

ens t

åg kan bli s

nabbare än fl yget. Foto: Steambgr (Wikimedia))

Jan Björklund, Sveriges utbildningsm

inister. Foto: Regeringen

...personer i Sverige har Cliff som tilltalsnamn. Totalt finns det 220 stycken Cliff i Sverige, och det finns inga kvinnor med namnet Cliff.

Foto: roligaprylar.se

Superhögt hus planeras i SaudiarabienFörra året invigdes Burj Khalifa i Dubai. Det var värl-dens högsta skyskrapa, med en höjd på 828 meter. Nu vill Saudiarabien vara värre - mycket värre. Staden Jeddah vid Röda havet har gett bygglov åt ”Mile High Tower”, eller ”Kingdom Tower” som det också kallas. Tornet planeras att bli någonstans mellan 1000 och 1 600 meter högt, alltså nästan dubbelt så högt som Burj Khalifa. Tornet ska innehålla hotell och kon-ferenslokaler, och runt tornet vill man bygga en hel stadsdel med plats för 80 000 människor.I april i år beräknade byggbolaget att tornet skulle kosta motsvarande 190 miljarder kronor att bygga.

5

Page 6: Magasinet Cliff - vt11

Sommaren är här på riktigt. Just nu gillar Cliff sommarlov, första doppet, grilla, picknick, spela fotboll, sola, äta glass, gå hemifrån utan att ta med tröja, sovmorgon, läsa en bok i gräset... Och de här schyssta prylarna.

Text: Lovisa GanslandtFoto: Camilla Walldán

Cliff gillar

CL IFF

Daim Pear DreamDet spelar ingen roll om det blir sol eller regn i sommar. Vi kommer ändå käka glass och i år käkar vi Pear Dream från GB. Den klassiska daimstruten med smarrig päronglass. Sjukt gott! 22 kronor, GB.

Frisbee, Point ZeroDenna mjuka frisbee påminner nästan om en musmatta och är perfekt att ta med sig till ställen där du egentli-gen inte kan kasta frisbee. Bussen, skolkorridoren, Ica... När du är klar viker du den och stoppar den i fickan. 29 kronor, Stadium.

Skatetrick-tärningarUtmana kompisarna på rampen med de här roliga tärningarna. 129 kronor, Holly-wood, www.holly-wood.se

Bleach, volym 34Äntligen har den släppts i Sve-rige, volym 34 i Bleachserien. Läs vidare om Ichigo Kurosakis kamp i Själariket bland osaliga andar och dödsänglar. 98 kronor, Science Fiction-bokhandeln, www.sfbok.se.

Cam Handle, VisulanteEtt perfekt tillbehör när du ska filma lines på skatebo-ard eller follow på snowboard. Det här kamerahand-taget ger stabilitet till mindre kameror, vilket leder till mindre vibrationer. Med hjälp av handtaget är det enklare att hålla i kameran när man kommer närmre marken. Om du vill ha den äkta känslan och komma riktigt nära så filmar du dina trick med hjälp av Visu-lantes cam handle. 799 kronor, Hollywood, www.hollywood.se.

6

Klocka frånNyåksRäcker det med klocka på mobilen? Nej du. Kombinera klockur från Nyåks med armand i någon av de läckra neonfärgerna så får du en grym klocka. Och en snygg handled!199 kr, Hollywood, www.hollywood.se.

Page 7: Magasinet Cliff - vt11

Cliff

har

be

sökt

Ko

mm

erse

n lo

ppm

arkn

ad

i Göt

ebor

g. D

e ha

r låt

it gr

uppe

n G

rafit

ta sm

ycka

si

na v

ägga

r. Fo

to: M

aria

Lun

dber

g

7

Page 8: Magasinet Cliff - vt11

Foto: Adidas

...framgångssagan började med att han

fick reda på att han var sjuk.

Namn: Lionel MessiTröjnummer: 10Position: AnfallareÅlder: 23Födelsedatum: 24 juni 1987Födelseort: Rosario, ArgentinaLängd: 1.69 mVikt: 67 kg

8

Page 9: Magasinet Cliff - vt11

Nu är ”den lille” störst

Som om tre guldbollar inte vore nog så fortsätter Leo Messi att slå rekord efter rekord. Han är fantastisk på alla sätt, och när man ser hans kvicka fötter dansa i Barcelonas färger, ja då är det lätt att glömma att fram-gångssagan faktiskt började med att han fick reda på att han var sjuk.

När Messi var 12 år gammal började hans tränare i argentinska Newell’s Old Boys fundera över varför den spelskicklige anfallaren inte växte i samma takt som sina lagkompisar. Efter otaliga tester kunde läkare konstatera att Messi var sjuk. Hans kropp produ-cerade inte tillräckligt med tillväxt-hormoner. Därför växte han inte lika fort som de andra helt enkelt.

Barcelona fixade medicinFör att komma till rätta med sjuk-domen behövde Messi medicin. Eftersom den kostade närmare 9000 kronor per månad började hans föräldrar att leta efter klubbar som hade råd att betala behand-lingen. De behövde inte leta särskilt länge.

Barcelonas sportchef, Carles Rexach, hade hört talas om den lille argentinarens talang och bjöd in Messi att provträna. Redan efter två träningar erbjöd sig klub-ben betala alla mediciner. Leo skrev på och flyttade till Spanien. Året därpå korsade hela familjen Messi Atlan-ten och Leo började spela i Barcelonas ungdomslag, La Masia.– Det var inte något svårt beslut. Jag behövde verkligen medicinen och Barcelona var den enda klubben som hörde av sig. Allt har varit fantastiskt sedan dess, har Messi sagt i efterhand.

Väl i Barcelona gjorde han bra ifrån sig i ungdomslagen och efter fyra år i klubben fick han äntligen spela med storstjärnorna i A-laget. När han var 17 år debuterade han i La Liga, och därmed blev han den yngste spelaren i Barcelonas historia att spela en ligamatch.

Totalt fick Messi spela sju matcher den säsongen och redan i den andra matchen var det dags att ta fram his-torieböckerna igen. Efter en lätt chip i den 55:e minuten var 17-åringen nu även den yngsta spelaren i Barcelona

att göra ett ligamål. Just målet mot Albacete är Messis personliga favorit.– Det är mitt favoritmål eftersom jag hade så mycket att bevisa. Jag ville tacka klubben för att de trott på mig och att få göra mål redan i andra matchen var fantastiskt.

Världens bäste? Så har det fortsatt. Messi har blivit

bättre för varje år som gått och de senaste fyra åren har han ständigt varit med i diskussionerna om vem som är världens bäste fotbollsspelare. Och rekord slår han mer eller mindre varje år. Men ett rekord som Messi länge kämpat för att slå är Ronaldos målrekord. Brassen gjor-de hela 47 mål i Barcelonas tröja säsongen 1996/1997 och först i fjol gjorde Messi lika många.

Men i år har han äntligen lyckats, och i början av mars rullade han in sin 48:e boll. Sedan dess har det blivit ännu fler och nu står det 53 i Messis målkolumn. Nu får Leo sikta in sig på César Rodriguez totala målre-kord från 1955, för sen finns det inte fler rekord att slå i Barcelona.

Efter att ha blivit kallad ”världens bäste fotbollsspelare” i flera år petade LionelMessi i ytterligare en växel. I år har han varit bättre än någonsin, och redan i april stod det klart att Ronaldos femton år gamla målrekord skulle bli krossat.

Text: Victor Friberg

Messi har blivit bättre för varje år.

1. Lionel Messi (2010/2011), 53 mål2. Ronaldo (1996/1997), 47 mål3. Samuel Eto’o (2008/2009), 36 mål4. Rivaldo (2000/2001), 36 mål5. László Kubala (1950/51), 33 mål

Flest mål under en säsong i Barcelona:

1. César Rodriguez, Spanien, 235 mål2. László Kubala, Ungern, 196 mål3. Lionel Messi, Argentina, 180 mål4. Josep Samitier, Spanien, 178 mål5. Josep Escolà, Spanien, 167 mål

Barcelonas skytteliga historiskt:Messi klättrar allt högre även i den totala skytteligan i Barcelona. Frågan är inte längre om utan när han går om César Rodriguezs 57 år gamla rekord.

Äntligen har Messi lyckats slå Ronaldos fantastiska målrekord.

9

Page 10: Magasinet Cliff - vt11

”Blåljusen studsar mellan husväggarna i en gränd på Manhattan. Det är natt. En yrvaken kommissarie släntar fram till rättsläkaren. Han har redan hunnit under-

söka kroppen som ligger svårt sargad på den blöta asfalten. Men han kan inte säkert säga vad som har hänt förrän den har blivit obducerad.”

Du känner igen bilden. Från tv-serier som CSI, Bones och Jordan, rättsläkare. I stort sett går det till så i verkligheten också. När polisen misstänker att någon har dött på grund av ett brott åker en rättsläkare ut tillsammans med kriminaltekniker för att säkra bevis på plats. Som till exempel krutrester på kroppen.

Men ibland blir det lite väl fantasifullt på tv. Där kan de göra omöjliga uträkningar av dödstidpunkt och har utrustning som inte finns. Det vet Marcus Grels-son som är rättsläkare.

Han jobbar på den rättsmedicinska avdelningen i Göteborg. Dit transporteras kroppen i en liksäck och läggs i ett kylrum i väntan på obduktion. För en som är ovan luktar det väldigt speciellt. Men om du någon gång har gått förbi ett dött djur i skogen vet du hur det känns.

Det är dags att obducera. En död kropp är tung och därför behövs en lift för att lägga upp den på obduk-

tionsbordet. Det första rättsläkaren gör är att undersö-ka utsidan av kroppen. När det är klart öppnas kroppen och organen tas ut. De skärs eller klipps itu och under-söks noggrannt.

Ibland ser rättsläkaren direkt vad personen har dött av. Det kan vara en grov pulsåder som är av. Men han tar också hand om vävnadsbitar, blod, urin och ögonvätskor för att analysera dem.

Alla obduktioner går till på samma sätt oavsett vad man misstänker att dödsoraken är. Därför är det svårt att genomföra en ny obduktion.

Du har säkert sett på tv när man tar upp en kropp ur graven för att undersöka den en gång till. Det har aldrig Marcus Grelsson gjort. Men det händer ibland - även på riktigt.

Text: Maria Lundberg

RÄTTSLÄKARE - SOM I CSI?

10

Page 11: Magasinet Cliff - vt11

Vad är det bästa med ditt jobb?– Att det är lite som ett detektivarbete. Dessutom är det jättebra att arbetsplatsen är ganska liten. Då lär man känna sina arbetskamrater väl. Jag är stolt över att varje dag vara en del av rättssystemet.

Är ditt jobb läskigt?– Nej, men det kan vara obehagligt och psykiskt påfrestande. Ofta är det tragiska händelser som leder till att vi gör våra undersökningar. Där finns det inga ljuspunkter.

Hur kom det sig att du blev rättsläkare?– Jag spelade mycket fotboll på högstadiet. När jag insåg att jag inte skulle bli fotbollsproffs tänkte jag att jag ville bli idrottsläkare istället.

– Under min allmäntjänstgöring efter läkarutbild-ningen var jag och en kompis lite trötta på att ar-beta på sjukhus. Vi ville pröva på rättsmedicin. Det var så spännande att jag bestämde mig för att det var det här jag ville göra. Och jag har inte ångrat mig en sekund.

Text och Foto: Maria Lundberg

Visste du att ...... man förmodligen obducerade människor i Kina långt före 500-talet f.kr.... den första kända obduktionen i Europa gjordes år 1302 för att ta reda på om en man hade blivit förgif-tad.... inte bara läkare utan även konstnärer har dissike-rat människor för att lära sig hur kroppen ser ut. Ett exempel är den kända konstnären Leonardo da Vinci.

Hallå där Marcus Grelsson!

ORDLISTADissektion: undersökning av en död kropp för att få reda på hur den ser ut. Klinisk obduktion: undersökning av en av-liden vid naturliga eller förväntade dödsfall. Rättsmedicinsk obduktion: undersökning av en avliden som har dött på ett onaturligt eller oväntat sätt och för att upptäcka, ute-sluta eller bekräfta brott.

Foto: Yumi Kimura

11

Marcus Grelsson, rättsläkare i G

öteborg

Page 12: Magasinet Cliff - vt11

FIXA JOBBET I SISTA MINUTENVisst kan det vara svårt att hitta ett

sommarjobb, särskilt om man är lite sent ute. Här får du några riktigt bra

sista-minuten-tips på hur du fixar sköna extrapengar i sommar.

1. Prata med folk du känner OK, det är väl kanske självklart. Men det är fortfa-rande det bästa sättet att få extrajobb. Börja med dina föräldrar. Be dem höra sig för där de jobbar och bland sina kompisar. Fråga sedan dina grannar om dehar något tips eller om de själva vill ha hjälp med något. De kanske behöver barnvakt? Hundpassning?

Tvätt av bilen?

2. Gå runt och frågaDet finns säkert en hel del butiker i närheten av där du bor. Kanske

ICA-affären behöver hjälp på lagret, fruktaffären någon uppackare eller

glasskiosken en extraförsäljare? Våga fråga! Det värsta som kan

hända är att du får nej.

3. Ring! Ägna några timmar åt att ringa runt till olika företag och affärer. Har du praoat någonstans ska du självklart ringa dit. Se till

Dennis Olsson, 16 år: – Ja, jag ska jobba på Burger King där jag redan jobbar. Jag gör det mesta – står i kassan, steker hamburgare och så. Men jag får inte jobba natt. Jag tjänar 68,90 i timmen.

Jesper Carlsson, 17 år: – Nej. Jag har sökt men fick inget. Fast jag är lite lat, så det är rätt gött ändå. Man kommer ju ändå att jobba hela livet sedan.

Kim Nielsen, 17 år: – Ja, på SIBA:s lager. Jag har jobbat där en hel del under terminen, ungefär fyra tim-mar varje helg. Jag tjänar ungefär 75 kronor i timmen.

SKA DU JOBBA I SOMMAR?

En av de bästa sakerna med att jobba i glasskiosk

– träffa nya människor.

12

Page 13: Magasinet Cliff - vt11

FIXA JOBBET I SISTA MINUTENatt låta trevlig i telefonen och bli inte besviken om du inte får napp direkt. Till slut kommer du garanterat ringa chefen som behöver någon som du. Våga vara lite påstridig och ring upp igen om du inte får ett klart besked, det visar att du är engagerad.

4. Kolla nätetDet finns massor med bra sajter för dig som jagar extrajobb. Dels finns det sajter som ger dig all infor-mation du någonsin kommer att behöva, till exempel www.sommarjobb.me. Dels finns det sajter där du både kan läsa platsannonser och själv lägga in en egen an-nons, till exempel www.grannar.se.

5. Skriv en jobbansökan Om en arbetsgivare plötsligt ringer och vill träffa dig kan det vara klokt att ha en ansökan redo. Den består av två saker: ett CV (eller meritförteckning som det också kallas) och ett personligt brev. Även här finns det mängder med tips på nätet. Eller så ber du helt enkelt dina föräldrar att hjälpa dig.

Text och foto: Lars AnderssonIllustrationer: Maria Lundberg

Om du är…

Så får du…

Men inte…

…under 13 år …göra enkla sysslor, typ:- plocka bär och rensa ogräs (om dina föräldrar har jordbruk) - sälja maj-blommor, hem-bakta muffins och liknande - dela ut re-klam - stå på scen och uppträda

…göra så värst mycket mer, eftersom du egentligen inte får ha något rik-tigt jobb alls!

…mellan 13 och 15 år

…ha enkla och riskfria arbe-ten, typ - i butik - i trädgård- på kontor- på café - på lager - som tidnings-försäljare

…ha tunga eller riskfyllda arbe-ten, eller sitta i kassan i butik eller på café

…mellan 16 och 18 år

…ha van-liga arbeten så länge de inte är risk-fyllda (Tips! Nu får du äntligen jobba på McDonalds och Burger King.)

…ha riskfyllda arbeten, vilket innebär att du inte får arbeta - i gruvor - på hög höjd - på sjukhus- med djur - med fordon - med farliga ämnen- och en hel massa annat...

Daniel Larson arbetar på fackföreningen Kommunal och kan mycket om ungdomsfrågor. Vi bad honom lista sina tre viktigaste tips för dig som ska jobba extra i sommar.

1. Se till att du får ett anställningsbevis från arbetsplatsen. I det ska det klart och tydligt stå hur mycket du kommer att tjäna, vad du ska jobba med och vem som

är din chef.

2. Kolla upp om det finns något kollektivavtal där du ska jobba. Då kan du se vilka försäkringar, löner och andra

ersättningar som gäller för just din arbetsplats.

3. Se till att du får ett arbets-intyg innan du slutar på jobbet. Nästa gång du ska söka jobb är det jättebra att ha intyg och

referenser från de arbetsplatser du tidigare jobbat på.

Fler frågor? Ring LO på 020-56 00 56 eller gå in på www.lo.se/ung

TRE TIPS TILL DIG SOM REDAN HAR SOMMARJOBB

DET HÄR FÅR DU JOBBA MED – RIV UT OCH SPARA!

13

Page 14: Magasinet Cliff - vt11

PARKOUR Världen är

din lekplats

Tony räds inga höjder

14

DELTAGARE:

Erik Lundmark Harryson, 20 årNick Appelqvist, 23 årTony Hadders, 21 årLars Inemyr, 20 årJonatan Lintonsson, 19 år

Page 15: Magasinet Cliff - vt11

Kanske har du sett dem någon gång. Ett gäng, oftast unga killar, som hoppar över murar och svingar sig under staket mitt i stan. Antagligen har du fått syn på några som tränar parkour.

Klockan är prick tolv och det är söndag. Vid spår num-mer 1 på centralstationen i Göteborg står Nick Ap-pelqvist och Tony Hadders och väntar på de tre andra killarna som ska komma till dagens träning. Solen lyser och killarna är klädda i mjukisbyxor och munktröja. En efter en dyker de andra upp, Lars Inemyr, Jonatan Lin-tonsson och Erik Lundmark Harryson. Alla har tränat parkour i flera år. Alla utom Erik, han började för bara några veckor sen.

Träna var som helstParkour handlar om att använda kroppen som verktyg. Om man exempelvis ska ta sig över en mur ska man göra det så snabbt och smidigt som möjligt. Det ska heller inte vara energikrävande. Då är det viktigt att ha kroppen i låg tyngdpunkt, det vill säga så nära marken som möjligt. Hoppar man över en mur ska man därför kura ihop sig till en liten boll.Man kan träna parkour var som helst.– I skogen går det alldeles utmärkt. Det är bara fanta-sin som sätter gränserna, säger Tony.

Började med YouTubeKillarna går längs järnvägsspåren till en folktom plats lite längre bort. Det är viktigt att värma upp kroppen innan man börjar träna. Nick gör några snabba jämfo-tahopp och Tony börjar med armhävningar. Det hela började för sex år sedan. Tony såg en video på Youtube med David Bell. Nästa dag i skolan sa han till alla i klassen att de skulle gå hem och kolla på par-

kour på Youtube för ikväll skulle Tony dra igång första träningen. Sju klasskamrater dök upp den kvällen. På nästa träning några dagar senare var det bara Tony och en kille till.– Så är det fortfarande. Det är nya ansikten varje gång men få fortsätter att komma flera gånger, säger Tony Hadders.

Koll på varandraKillarna är uppvärmda. Nick tar sats mot en låg mur och gör en wall run. Tony följer efter. Till sist är det Er-iks tur. Han tar några djupa andetag och springer mot muren. Han tar ett steg mot murens vägg och sedan svingar han sig över muren lika smidigt och elegant som de andra killarna.– Snyggt Erik, ropar Nick.Erik ler. Han berättar att han brukar försöka komma på alla träningspass, det brukar blir två eller tre gånger i veckan. Han tycker att han har utvecklats snabbt och de andra håller med. Samtidigt är det viktigt att inte gå för snabbt fram, att inte bli övermodig. Det gäller att ha koll på varandras gränser. De här killarna känner varandra bra och alla vet vad de andra klarar av. Då kan man pusha varandra att våga pröva nya saker och hopp. Och killarna pushar och berömmer varandra hela tiden.

I skogen går det alldeles utmärkt. Det är bara fan-tasin som sätter gränserna.

Jonathan kollar in när Tony gör en Kong.

Nick tar sig en W

allrun.

15

Page 16: Magasinet Cliff - vt11

Tävlar bara med sig självTony menar att grupptryck kan vara både bra och dåligt. Han minns en gång han och några kompisar tränade parkour och ett fotbollslag stod och tittade på. Hans två kompisar gjorde ett nytt hopp och alla applåderade. När det var Tonys tur började fotbolls-laget heja på honom. ”Kom igen nu, gör det!” Men Tony kände att han inte riktigt vågade och valde därför att inte hoppa. – Jag är glad att jag inte gjorde det, det kan gå illa när man tvekar och är osäker. Det är många som gör hopp de inte klarar av och då är det stor risk att man skadar sig, säger Tony.Samtidigt menar Tony att man måste vara flera när man tränar parkour. Annars vågar man aldrig utmana sina egna gränser.– Man tävlar bara mot sig själv, säger han. För att börja träna parkour krävs det varken att man är stark eller vig från början. Det blir man med tiden när man tränar. Snarare är det de inre egen-skaperna som är viktigast. Mod koncentration och envishet.– Och ambition. Det är nog allra viktigast. Man mås-te söka nya sätt att ta sig fram. Först när man söker

nya utmaningar utvecklas man, säger Nick.

Nya hoppDe fem killarna har alla tagit av

sig sina munkjackor och lång-ärmade tröjor. Deras pannor

blänker av svett i solskenet trots att vinden är kall.

Lars har tagit sig upp på ett tak som sticker ut ovanför ingången till ett hyreshus. Det är ungefär fyra meter ner till mar-ken. Han tittar på ett stort stenblock som står nästan tre meter ifrån honom nere på marken. Undra

Nic

k ko

ncen

trer

ar s

ig ö

ver h

indr

en.

En Dive-roll a

v Lars.

16

Page 17: Magasinet Cliff - vt11

VAD ÄR PARKOUR?Parkour är en träningsform där det handlar om att ta sig över olika hinder på ett snabbt och smidigt sätt. Hinder kan vara alltifrån murar och hustak till träd och staket. Man förflyt-tar sig i olika miljöer, antingen i staden eller i skogen, genom att bara använda sin kropp som hjälpmedel.

LITEN ORDLISTA:Monkey eller Kong:Monkey om man inte hoppar inn-an, Kong om det är ett avstånd mellan hoppet och hindret.

Dash:Hoppar med fötterna före, tar i händerna på hindret.

Tic-tac:En fot i väggen och tryck ifrån för att komma ut/upp/över.

Under-bar:Namnet säger allt, under en stång, fötterna in först, händerna tar tag i stången och man sving-ar sig.

Precision:Kontrollerat hopp/landning mel-lan två saker, man skall kunna stanna med balansen i behåll vid landningen.

Dive-roll:Dyker igenom en öppning och rullar på marken direkt.

Wallrun:Tar sats och sätter en eller flera fötter i väggen för att hoppa upp så att man når kanten med hän-derna och sen kan dra/klättra upp.

om man klarar att hoppa ända dit? Nick och Tony klättar upp på taket och kollar. De känner båda att det är lite för långt och lite för högt och klättrar ner igen. Lars står kvar. Plötsligt tar han sats och hoppar rakt ut i luften. Han landar träffsä-kert på stenen. De andra killarna tittar storögt på honom.– Wow, grymt Lars, utbrister Tony.Nu kan Tony och Nick inte bärga sig. Klarar Lars hoppet kan dem också. Dem klättrar återigen upp på taket. Nick hoppar först. Han landar vingligt och de andra killarna drar efter andan. Men Nick återfår balansen och klättrar ner från stenen till den trygga marken igen. Tony klarar också hoppet med bravur.– Släng dig i väggen Stefan Holm, säger Tony och skrattar. Dagens två timmar långa träning är över och killarna sätter sig på marken och börjar stretcha. – En bra träning för oss alla. Men kanske vi gjorde lite mer än vad vi egentligen vågar eftersom vi fick lite publik, säger Tony och nickar mot några unga killar som står några meter bort och tittar.

Plötsligt tar han sats och hoppar rakt ut i luften.

Erik in action.

UTRUSTNING:Man behöver ingen sär-

skild utrustning för att träna parkour. Bekväma kläder och gympaskor fungerar utmärkt. Vissa föredrar att ha handskar

så man slipper få blåsor på händerna.

Text och foto: Nina Brevinge

17

Page 18: Magasinet Cliff - vt11

Nyhetskollen – CLIFF kollar vad som hänt i världen

Exploderande meloner i KinaI östra Kina har förvånade bönder sett sina vat-tenmeloner plötsligt explodera, en efter en. Enligt kinesisk tv kan problemet vara all växtnäring som odlarna använder. Många odlare använder olika medel för att få melonerna att växa snabbt. Då kan de kan säljas tidigare. Jordbruksexperter tror istället att det beror på vädret och hur stora melonerna som exploderade var. Men ingen kan ge någon riktigt bra förklaring. Nu vill jordbruksexperterna att det ska bli lättare för köpare att se hur frukten odlats fram, och hur den mår.

Danmark claimar NordpolenEnligt dokument som läckt från ett möte kommer Danmark snart kalla Nordpolen för danskt land. Det är första gången i modern tid. Dokumenten, som läckts ut till en tidning, kommer antagligen skickas till FN i juni. Danmark vill också ha mer militärer kring Nordpolen. Det finns fyra länder till som vill se Nordpolen som sitt – USA, Norge, Kanada och Ryssland. Nu är man oroliga över att Danmarks krav på Nordpolen kan skapa problem mellan dem och de andra länderna. På Nordpolen finns massor av naturresurser som alla länderna vill ha del av. Sverige kommer kanske få vara med och lösa det här eftersom vi är ordförande för den FN-grupp som job-bar med Nordpolens framtid.

Foto: NOAA/Pacific Marine Environmental Laboratory

Journalisten Hamid Mir (till vänster) intervjuar Usama bin Laden 1997. Foto: Hamid Mir

Den långa jakten på bin LadenDen första maj spreds nyheten att jakten på Usama bin Ladin var över. Amerikanska soldater hittade honom i Pakistan, där de snabbt dödade honom. Det gjorde många glada men också arga. Varför letade USA efter bin Laden i så många år?

Den 11 september 2001 flög två plan rakt in i skyskraporna World Trade Center i New York. 3000 människor dog och USA lamslogs. Samma dag lovade USA:s förre pre-sident George Bush att man skulle hitta de skyldiga. Många började misstänka Usama bin Ladin. Han var ledare för en grupp i Afghanis-tan som heter al-Qaida.USA började bomba i bergen i

Afghanistan där man trodde att al-Qaida hade sin bas. I områdena styrde talibaner som också hade kopplingar till bin Ladin. Därför blev attackerna till ett krig mot Afghanistan och talibanerna. Efter någon månad intog USA huvud-staden Kabul och talibanerna som styrde i landet fick ge upp. Under tiden letade man fortfarande efter Usama bin Ladin. Ibland kom det nyheter om honom – inspelade tal och rykten om att han var död.

Men så efter tio år hittade man ho-nom bara några mil från Pakistans huvudstad. Amerikanska special-soldater gick in i huset för att gripa bin Ladin, men under tiden de var i huset dödades han. Exakt vad som hände vet man inte. Några dagar efter bekräftade al-Qaida hans död och utlovade hämnd.

Gaddafi misstänkt för brott mot mänsklighetenDen internationella domstolen i Haag vill få tag på Libyens dikta-tor Muammar Gaddafi och hans son, eftersom man tycker att de begått brott mot mänskligheten.

Det kan ju låta lite luddigt. Vad betyder det egentligen? Om mord och våldtäkter begås mot många vanliga människor i ett land på ett planerat sätt så kallas det för brott mot mänskligheten. Män-niskorna som bor i Libyen har inte haft det så bra under tiden Gaddafi styrt landet. Man tror att han själv sagt till om attacker mot folket i Libyen. Under attackerna ska militärer ha skjutit folk i sina hem och använt krypskyttar när folk lämnat moskéerna. Nu är det upp till libyerna själva att gripa Gaddafi. Men många är rädda för Gaddafi och hans män som styrt landet med järnhand i 42 år. Dess-utom finns den en risk att Gaddafi flyr landet. Så det kommer tro-ligen ta lång tid innan man kan ställa Gaddafi inför rätta i Haag.

Foto: Marfucha (Creative Com

mons)

18

Foto: James Kilfi ger, Creative Commons

Page 19: Magasinet Cliff - vt11

Kan man dricka sitt eget kiss?

Att dricka sitt eget kiss är inte farligt men kanske inte så gott. Kiss innehåller ämnen som kroppen inte längre behöver, som kalci-um och ammoniak. De finns en del människor som använder sitt egna kiss som för att bota olika sjukdomar men också som skönhets-medel eller växtnäring. Men att kiss skulle fixa några sjukdomar är inte bevisat och de flesta läkare tycker inte att man ska dricka sitt kiss. Däremot håller man på att ut-veckla maskiner som kan rena kiss och omvandla det till dricksvatten. Det har testats i rymden och den svenska astronauten Christer Fuglesang fick

testa på det när han var på sin rymdfärd.

När börjar en

pingvin frysa? Det finns 17 olika pingvinarter, och hur mycket kyla de klarar av är lite olika. Men kungspingvinen, som är den näst största pingvinen i världen, klarar kyla ner till 6o minusgrader utan större pro-blem. De kan överleva även om det blir 90 grader kallt, men då kan man säga att de fryser. Pingvinerna måste då

skapa mycket extraenergi för att hålla kroppen igång.

Fråga Cliff?Är vi ensamma

i universum? Det vet man inte. Astronomer runt om i världen

forskar på det, men än så länge har man inte hittat några bevis. När man försöker hitta andra livsformer

tänker man utifrån de som redan finns på jorden, efter-som man annars inte riktigt vet vad man ska leta efter.

Mars kollar man mycket på eftersom den är nära jorden och liknar vår planet ganska mycket – ett dygn på Mars är

24 timmar och 39 minuter, det finns flytande vatten och olika årstider. Dessutom har Mars en skyddande atmos-fär. Allt detta gör att forskare tror att det nu finns enk-

lare former av liv på Mars. Man letar också efter liv på planeter utanför vårt solsystem, som kallas för

exoplaneter. Hittills har man hittat ungefär 520 stycken.

Kan man självantända?

Det finns många historier om människor som bokstavligt brunnit upp utan att saker

runt omkring dem fattat eld. År 1951 dog en kvinna i USA. Nästan hela hennes kropp brinner

upp – det enda som blir kvar är en del av hennes fot. Att man kan plötsligt fatta eld av sig själv har forskare

inte hittat några bevis för. Och så klart har man inte tes-tat på en försöksperson.

Däremot tror man att kroppen kan fungera lite som ett stea-rinljus. När det yttre lagret på en människa, typ kläder, fattar

eld smälter det kroppsfett vi har. Då börjar även vårt skelett så småningom brinna. Men det behövs något utanför kroppen för att

det ska börja brinna. De flesta kända fallen har några gemensamma saker, de döda var ofta äldre och påverkade av alkohol eller droger.

Det fanns också en cigarett eller öppen eld i närheten. Kvinnan i USA som brann upp satt i sin stol och rökte och hade dessutom tagit

sömntabletter . Troligen somnade hon, cigaretten föll ur hennes hand, brände upp stolen och slutligen hennes själv.

Foto: andyspictures (Flickr)

Foto: Josh Landis

19

Page 20: Magasinet Cliff - vt11

Festival

www.wayoutwest.seWay Out West blev en av de största redan under sitt första år 2007. WOW lyckas alltid fixa de riktigt stora utländska artister-na och vill du även lyssna på den bästa svenska musiken ska du absolut dra till Götet i augusti. Här hittar du allt från rock, pop, indie till sköna singer/songwri-ters, country och electro.Artister: Kanye West, Pulp, Robyn, Fleet Foxes, Thåström, The Jayhawks m.fl. Pris från 1095 kr

WAY OUT WEST Göteborg, 11-13 aug

www.storsjoyran.seFestivalen som inte liknar någon annan. ”Yran” är Norrlands största festival och lever upp till sitt rykte som en av de bästa festivalerna i landet. En grym blandning av de bästa artisterna, och en riktig fest i tre dagar. Artister: Pete Doherty, Lykke Li, Håkan Hellström, Säkert, Timbuktu och Damn, The Sounds m.fl.Pris från 995 kr (3-dagars)

STORSJÖYRANÖstersund 28-30 juli

www.dreamhack.seTa med dig datorn till världens största LAN i sommar! På DreamHack kan du även träffa proffsen som tävlar i StarCraft II eller Leauges of Legends. Pris: 850 kr för bordsplats

DREAMHACK,Jönköping 18-21 juni

SWEDEN ROCK, Sölvesborg 8-11 juni

www.swedenrock.comÄr du en äkta rocker så missar du inte Sveriges största och fetaste rockfestival. Headbanga ikapp till klassisk rock och tung metal. Artister: Stryper, Ozzy Osbourne, Judas Priest, Whitesnake, Styx, The Cult, Helloween, Saxon, Mr Big m.fl.Pris: 2390 kr (4-dagarsbiljett)

Cliff guidar dig i sommarsverige

Foto

: Ros

kild

e/Pr

ess

www.siestafestivalen.seSiesta! har vuxit och blivit en riktigt fet musik-festival. Festivalen besöks varje år av ca 7000 glada människor från allt mellan 13 och 60 år. Sveriges bästa artister tillsammans med nya grymma talanger får Hässleholm att gunga un-der tre dagar.Artister: Håkan Hellström, the Kooks, The Ark, Daniel Adams-Ray, Adam Tensta, Slagsmålsklub-ben, And you will know us by the trail of dead m.fl.Pris från 845 kr

SIESTA!Hässleholm 2-4 juni

20

Page 21: Magasinet Cliff - vt11

Cliff guidar dig i sommarsverige

www.gatufesten.seEn av Sveriges största stads- festivaler. Här finns något för alla.Artister: Petter, Orup, Hardcore Superstar, September, Oskar Linnros, Sahara Hotnights m.fl. Pris: 900 kr (3-dagars). Speci-alpriser för ungdomar, kolla hemsidan!

GATUFESTEN, Sundsvall 4-9 juli

www.pdol.seMed sina 120 000 besökare är Piteå Dansar Och Ler en av Sveriges största gatufestivaler. Här finns allt: Grym musik, spännande sportevenemang, cool dans, marknad, tivoli och mycket mer.Artister: The Ark, Mustasch, Tove Styrke, Veronica Maggio, Dynazty m.fl.Pris: 670 kr (1 dag), 320 kr (3-dagars)

PITEÅ DANSAR OCH LER

Piteå juli-augusti

www.medletidsveckan.seVill du sitta runt lägerelden, äta helstekt vildsvin och lämna iphonen hemma ska du dra till medeltids-veckan på Gotland i sommar. Tornerspel, medeltida marknad, och riddare som dansar med hästar. En annorlunda och spännande upplevelse helt klart! Pris: Olika för olika aktiviteter, allt från en tjuga till några hundra.

MEDELTIDSVECKANGotland 7-14 augusti

Foto: Roskilde/Press

www.kirunafestivalen.com/För elfte året i rad trummar Kirunafestivalen ihop till folkfest modell stor. Med mer än 85 000 besö-kare 2009 stärkte festivalen sin ställning som en av de största och bästa sommarfestivalerna i Sverige. Festivalen är Skandinaviens nordligaste, den enda norr om polcirkeln.Artister: September, Daniel Adams-Ray, Petter, Säkert!, Fatboy, Nicke Borg, Graveyard m.fl.Pris: 390 kr (3-dagars, ungdom)

KIRUNAFESTIVALEN, Kiruna 30 juni-3 juli

Foto: Roskild

e/Pre

ss

Gräsfoto: Peter Huys

21

Page 22: Magasinet Cliff - vt11

TJEJPANELEN

Sonja: Man känner sig piggare.

Stina: Man känner sig typ tryggare i

det också.

Anna: Har man börjat med typ mascara

och sånt så känner man sig jättenaken

och jättetrött utan smink.

Lydia: Utan smink är typ utan kläder,

det är en del i att klä på sig.

Anna: Men det är typ om man har fin-

nar och sånt också så kan man täcka

över.Lydia: Men det är ju charmigt att vara

utan smink också.

Tove: Jag brukar vara utan smink gan-

ska ofta.

Lydia: Nu på sommaren så är jag gärna

utan smink för då vill man ju ändå

jobba på sin solbränna.

Varför har man smink?

Sonja: Det är så klart vad han känner för själv.Stina: Han kan ju inte hålla på att klä ut sig, om inte det är han så spelar det ju ingen roll.Sonja: Jag gillar estetiska killar, typ.Tove: I sotarmössor, rutiga skjortor och tigerväska.Lydia: Sen är det ju väldigt charmigt med skatekillar också. Med lite oversizetröjor och så. Anna: Jag tycker det är ganska snyggt med lite mer snobbig stil, med typ shorts, t-shirts och Converse. Sonja: De får gärna lukta gott också!

Vad ska en kille ha för klädstil?

Stina: Typ någonting personligt.Tove: Någonting som påminner om människan.Sonja: Eller att de skriver något fint. En text. En låttext! Jag skulle smälta om jag fick en låttext.Anna: Eller en dikt som han skrivit till en.Tove: Ett album med bilder på oss.Alla: Jaaaa!Lydia: Det skulle vara jättegulligt. Det var det bästa.Stina: Blommor skulle jag bli jätteglad för också!

Vad skulle ni vilja ha i present?

Lydia: Inte bio!Alla: Nä.Sonja: Gå en liten stund och sen sätta sig på ett café kanske.Tove: Promenad. Om det är fint väder. Ta en glass i en park typ.Lydia: I alla fall nåt så man kan snacka med varandra.Anna: Eller så kan man bara vara hemma hos varandra. Om man känner varandra innan.

Vart ska killen ta med tjejen på första dejten?

Tjejpanelen

22

Page 23: Magasinet Cliff - vt11

Alla: Det är ju jätteolika!Sonja: Det beror på vilket humör jag är på, om jag är jät-tetrött eller jättepigg. Men alltså bara vara ute och hänga med kompisar. Och ha skitkul bara. Stina: Typ, vara med dem man gillar.Anna: Gå på café. Tove: Det skulle vara trevligt.Lydia: Ja, för de gör aldrig det! De tycker att det är det mest tråkiga man kan göra.Stina: Det är ett klart plus om killen gillar att gå på café.

Vad gillar tjejer att göra på fritiden?

Tove: Han måste ju så klart vara omtänksam. Och förstående.Sonja: Om en kille verkligen har självförtroende och är nöjd med sig själv så blir han mycket snyggare. Och man vill vara med honom mycket mer. Stina: Har de de dåligt självförtroen-de, om de inte är nöjda med sig själva, då tvekar man ju.Anna: De ska inte försöka vara någon annan, alltså i typ ett kompisgäng el-ler någonting där alla är likadana. Lydia: Men tjejer går ju inte bara på utseendet heller, det är ju sjukt myck-et som hänger på personligheten.

Hur ska en kille vara?

Sonja: Närkontakt. Kroppskontakt. Man försöker prata med honom hela tiden. Och man skrattar åt typ allt.Anna: Man sms:ar mycket med dem.Tove: Bara frågar typ ”vad gör du?” och såna grejer.Anna: För mig är det så här, innan killen vet att man gillar en så pratar man jättemycket med honom. Men sen när killen vet så börjar jag prata mindre. Lydia: Det beror nog på hur mycket man som tjej tar för sig.Tove: Det är viktigt att han visar att han gillar en.Lydia: Det kan ju vara rätt bra att säga det, rent ut. Kanske inte med en gång, men om man har bra kontakt och så.Lydia: Fast det kommer bli årets obehagligaste stämning om inte han gillar en tillbaka.

Hur vet man att en tjej gillar en?

Sonja: Hålla på med håret och vara mjuk.Stina: Ja, pilla i håret.Anna: Eller på ryggen. Att han inte bara är stel utan ger en mysig kram typ.Tove: Han får inte vara hårdhänt.Lydia: Nej, han måste vara rädd om tjejen.Stina: Och inte äta upp en, för det är inte mysigt alls.Lydia: Nä, det är sjukt oskönt.Stina: Och inga händer under bh:n och såna grejer, speciellt inte om det är första gången.Sonja: Sen kan man kyssa lite på halsen och så, det är mysigt.

Om du hånglar med en kille, vad ska han göra då?

Alla: Var er själva!Stina: Det är bra att han tränar eller någonting. Att han är mån om sin kropp. Anna: Att han inte bara sitter framför tv:n.Sonja: Inte för spelnördig.Anna: Han ska ha lite liv.Tove: Det är skitkul om de är sköna och roliga och man kan skratta hela tiden.Sonja: Om de är tråkiga och man inte har någonting att snacka om, då är det kört.Lydia: Man ska kunna utveckla sina samtalsämnen.Stina: Och våga säga allt han har inom sig.

Tjejpanelens bonustips:??

Text och foto: Alexandra TengbergIllustrationer: Camilla Walldan

I varje nummer kommer en ny tjejpanel att svara på era frågor. Månadens tjejer är samtliga 13 år och kommer från Göteborg.

SonjaTove Lydia Stina

Anna

”Var dig själv, ta med dem på café och var mjuka när ni hånglar.” Så här svarar tjejerna själva på era frågor och berättar vad de vill ha.

23

Page 24: Magasinet Cliff - vt11

Kärlek på internet

Allt började med att Ronni hittade jämnåriga Alex-andras pennfack i skolan. Hon hade tappat det. Då la han ut en efterlysning på Facebook och fick svar från Alexandra i en av skolans parallellklasser. – Jag tyckte direkt att hon verkade skön, säger Ronni.

Ronni visste vem Alexandra var, han hade sett henne tidigare i skolan.

– Men det är svårt att gå fram och börja snacka när hon står med hela sitt

tjejgäng. På Facebook vågar man ju mer, säger han.

Alltså blev det så att de skrev mer och mer till varandra på Facebook, och efter ett tag gick

det över i att de pratade i telefon.– Jag förstod att Ronni var intresserad av mig efter-

som han skrev så mycket till mig, och sen började ringa, säger Alexandra.

Till slut frågade Ronni om Alexandra ville gå på bio

med honom, bara de två.

Innan hade de träffats i större gäng eller pratat i sko-lan. Alexandra hade charmats av Ronni och gick med på att ses. Det var fem månader sen och sedan dess har det stått ”i ett förhållande” på bådas Facebooksidor. Ronni och Alexandra tror inte att de hade varit ihop idag om de inte hade pratat på Facebook.– Det är svårt att lära känna varandra i skolan, där träffas man ju bara några timmar per dag.

Att prata i telefon och ses var lite annorlunda från när de satt framför datorn, tycker både Alexandra och Ronni. – Ofta är man mer öppen på Facebook, och säger saker som man kanske inte skulle sagt annars. Så man får tänka på att vara likadan som man är på riktigt. Sen måste man våga prata på lite när man ses också, säger Ronni.

Han tycker att Facebook är en bra början om man är intresserad av en person, men man måste ses i verklig-heten för att veta om det verkligen är kärlek. – Man kanske vet lite innan, men man måste träffas för att veta helt. Det är svårt att visa att man tycker att man tycker om henne på internet. Facebook är bara början, säger Ronni.

Text och foto: Louise Lindell

Okej, så du har hittat den snygga tjejen på Facebook, ni har blivit vänner och pratat några gånger. Men hur gör man för att ta det vidare?

Och kan man bli kär på Facebook? Cliff har träffat fjortonårige Ronni som vet.

Facebook-fakta:– Facebook har över 500 miljoner användare i världen.– Över 80 procent av svenska ungdomar mellan 12-16 år hade Facebook-konton 2010. Och det blir fler och fler hela tiden. – Fler tjejer än killar är Facebookanvändare.

Relationer<3

<3<3

24

Page 25: Magasinet Cliff - vt11

<3

<3

<3

<3

Surfa smart:Roligast vore såklart om alla som du träffade på nätet var sköna tjejer eller killar som ville dejta dig. Men den tråkiga sanningen är att det finns brottslingar och snuskgubbar som gömmer sig bakom användarnamnen och bilderna på snyggingen. Så här surfar du smart:

1. Berätta aldrig var du bor, eller att du är ensam hemma för någon du inte känner.2. Skicka inga bilder på dig själv.3. Ta alltid med en kompis eller förälder första gången ni ska ses.4. Berätta alltid för någon vuxen vart du ska och vem du ska träffa.5. Prata med personen i telefon innan ni bestämmer träff. 6. Var alltid misstänksam mot äldre eller vuxna som tar kontakt.7. Var medveten om riskerna, och låt ingen lura dig!

25

Page 26: Magasinet Cliff - vt11

Leo är nitton år och bor i Eskilstuna. När han var femton år kom han ut. Det betyder att man berättar att man har en annan läggning än heterosexuell. Men det finns inget speciellt ögonblick när Leo plötsligt kom på att han var bög. Han säger att han alltid vetat att han var annorlunda. I högstadiet började hans kompisar prata om tjejer och så och han förstod då att han inte var intresserad av tjejer på samma sätt som de andra. Han gillade killar.

Det känns inte på något speciellt sätt att vara bög. – Den vanligaste frågan jag får när jag berättar för folk är ”Hur känns det?” Då brukar jag svara ”Hur känns det själv?”, säger Leo. En dag bara förstod han hur det låg till. Den första han berättade det för var en kompis. Då var han fjorton år gammal. Ett tag senare skulle han berätta för sina föräldrar. Innan var han jättenervös. – Nervositeten kom automatiskt. Jag visste ju inte hur de skulle reagera, men en kväll vid middagen sa jag det rakt ut, säger Leo. Hans föräldrar blev inte arga, inte ledsna och inte glada heller. Leos mamma fnissade bara som om hon ville säga ”har du fattat det först nu?”

Leo berättar inte för alla att han är bög, men han har

bestämt att han aldrig ska ljuga om sin läggning. Om någon frågar så svarar han ärligt. Ingen har sagt något negativt till honom personligen. Däremot är det många i skolan som snackar skit om bögar, att det är äckligt och onormalt. De vet antagligen inte att Leo är bög och hör vad de säger. – När jag går hand i hand med en annan kille på stan eller sitter på bussen och lutar mitt huvud mot en killes axel händer det att folk tittar snett. Annars är det pre-cis som för alla andra som är kära, säger Leo.

Det kan vara jobbigt i början. Är man fjorton år och kommer ut är man ganska ensam om att inte vara heterosexuell. – Men det blir bättre, säger Leo. Folk vänjer sig vid tan-ken och fler kommer ut med tiden. Det blir bättre.

Text och foto: Christoffer Malm

Leos tips till dig som har en vän som vill komma ut: - Var öppen för tanken att dina kompisar kanske inte är heterosexuella.- Det är alltid bättre att prata än att tiga om det.- Fråga gärna, var nyfiken!

Vad skulle du säga om din kompis berättade för dig att han var bög? Och hur känns det att berätta för sin familj att man är en kille som gillar andra killar? Leo Carlsson vet.

Fakta om Leo CarlssonÅlder: 19 Familj: Mamma, pappa och en storebror. Intressen: Fotografera och springa. Gillar: Artisten Laleh och handboll.

26

”FOLK VÄNJER SIG”

Page 27: Magasinet Cliff - vt11

Relationer

Det var en helt vanlig dag i skolan. Jag tror jag satt och räknade matte. Plötsligt märkte jag hur det hände. Jag kunde inte vara kvar i klassrummet. Men hur skulle jag komma från min bänk ut till toaletten utan att någon skulle se?

Ni undrar såklart vad det var som hände. Började det rinna snor från näsan? Tappade jag byxorna? Nej, det var nästan mer pin-samt än så. Jag fick stånd. Helt plötsligt och utan anledning. Har ni någon gång suttit nakna i skolbänken? Nej, det har inte jag heller, men det var så det kändes. Antagligen blev jag knallröd i ansiktet också.

När man är i puberteten händer det mas-sor av konstiga saker med kroppen. Det kan kännas jobbigt, man tror kanske att man är den enda som råkar ut för tuppar i halsen, svettlukt och sånt. Egentligen är alla de här grejerna vanliga och helt naturliga. Det är samma sak med ofrivilligt stånd. Det finns en massa anledningar till varför man kan få det. Som till exempel när något känns skönt.

En gång i högstadiet var jag på disco på fritidsgården. Jag fick dansa en tryckare med en person jag tyckte var snygg. Det kändes så skönt med våra kroppar mot varandra. Då fick jag stånd. Givetvis ville jag inte att personen skulle märka det så jag försökte liksom hålla bort den delen av kroppen men ändå dansa vidare. Det måste sett ut som en konstig tryckare.

Det känns pinsamt när det händer. Kanske oroar man sig mest för att någon ska se. När det hände mig den där gången i klassrummet fick jag resa mig skitsnabbt och sen gå bort-vänd från alla andra, ut ur klassrummet och skynda in på toaletten. Sen gick det över. Antagligen såg det jättedumt och konstigt ut. Men det gjorde ingenting. Ingen såg ju varför jag hade så bråttom. Hoppas jag åtminstone.

Text: Christoffer Malm

”Jag fick stånd”Min kompis har fått en ny tjej. Han tillbringar nästan all tid med henne och vill inte vara med mig. Vad ska jag göra?

Experten svarar: När man blir kär så vill man ofta tillbringa mycket tid med den man är kär i. Så verkar det vara för din kompis. Om du inte redan gjort det så tycker jag att du ska tala om för honom hur du känner och att du tycker han övergivit dig helt. Han kanske inte är medveten om hur du känner det.

Kanske kan du säga till honom att du förstår att han vill vara med sin flickvän, men att du också vill få lite tid med honom. Tala om att du inte vill konkur-rera med tjejen, men att det vore kul att göra någon av de kompisgrejer ni brukade göra tidigare.

Ofta är det så att när den första förälskelsen går över, så brukar man få tid för sina gamla kompisar igen. Så även om det känns trist och ensamt just nu, så ge inte upp hoppet om att din kompis vill umgås med dig igen.

Åsa Svensson, Kurator

Fråga experternaMin kompis har blivit en toffel

Jag blir ofta röd i ansiktet och jag tycker att det är jättepinsamt. Kan jag göra något för att förhindra det?

Experten svarar: Det är många som upplever samma sak som du be-skriver. Det är en helt normal reaktion som de flesta känner igen.

Känslan man själv har av rodnad och värmekänsla i ansiktet syns sällan så mycket för andra som man själv tror. Rodnaden och värmeökningen i ansiktet kommer inifrån kroppen i samband med att man kän-ner sig nervös eller stressad. Det går därför inte att påverka utifrån.

Det man kan göra för att minska besvären är att fort-sätta och utsätta sig för dessa situationer även om det känns jobbigt. Oftast brukar man då vänja sig så att besvären med rodnad minskar med tiden.

Kristina Lewis, LäkareKälla: www.umo.se

Jag blir röd som en tomat

27

Page 28: Magasinet Cliff - vt11

Stuprör.För dig som gillar slimmade byxor. Raka och tighta hela vägen som trenden är i Sverige just nu. Passar alla från popkillen till snowboardåkaren.

JEANSGUIDEFår man tvätta sina jeans?

Enligt vissa är det en dödssynd att tvätta jeansen. An-dra tycker att det är sunkigt att inte göra det. Linda Er-iksson på JC säger att det bara är att tvätta på. Vänta ett år med första tvätten om du vill ha fram en slitning efter din egen kropp.

Egentligen blir jeansen snyggare när man tvättar. Då går de tillbaka till sin ursprungliga form. Men tork-tumla inte och använd inte mjukmedel. Jeanstyg är som bäst när det är hårt och krispigt.

Om jeansen är för varma?Tänk på att ljusa slitningar har tunnare tyg. Du kan också köra på trashade så får du gratis lufthål. Annars är det inne just nu att göra om sina jeans till shorts. Klipp av under knät och rulla upp en bit. Du kan också slita tyget på ditt eget sätt med sandpapper och rivjärn. Personligt och hemmagjort är snyggt!

Text och foto: Louise Lindell och Nina Brevinge

Carrot. Baggy upptill och smala nertill. Morotsformen ger ett snyggt häng men är ändå tajt kring vaden. Passar ska-tekillen och hockeykil-len men alla andra också.

Regular. En helt vanlig byxa för dig

som inte är så trendkänslig. Den här håller i alla lägen!

Modellen är rak, men något bredare än stuprören.

Twisted. Jeans med baggy

känsla. När man håller upp

modellen ser benen ut som två bågar. Pas-sar hiphopkillen eller dig som vill ha riktigt bekväma byxor.

Stil Cliff håller koll på stilen. Denna månad snackar vi jeans med en expert, och vi har snappat upp några stilar på stan.

28

Page 29: Magasinet Cliff - vt11

Vad har du på dig?T-shirt från Team Sportia, Adidas-hoodie från Inter-Sport. Mina jeans är från JackJones.

Vilken är din stil?Den är ganska vanlig. Jag inspireras inte av någon särkild.

Vad lyssnar du på?Rock och Lady Gaga.

Vad har du på dig?Träningströja, beiga chinos och skor från Warp.

Vad är kläder för dig?Det är kul men egentligen inte så viktigt.

Vad inspirerar dig?Fotboll, speciellt Real Mad-rid, Själv spelar jag back i Sandarna BK.

STREETSTYLECliff har hittat sommarens coola stilar.

En klar trend är de eget stylade shortsen.

Vad har du på dig?Tröjan har jag lånat från brorsan, pikétröjan är från H&M, kepsen är från New Era och jeansen har mär-

ket Edwin. Skorna är ett par gamla Vans.

Hur skulle du beskriva din klädestil?Street typ.

Har du någon som inspirerar dig?Min kompis Isak. Han kan det här med kläder.

18 å r, R ud eb e c k s g y m n asiet

Solglasögonen var det första jag köpte på internet.

Joel O

ttgård 18 år, Hulebäcksgymnasiet

Svan

te B

ergs

tröm

12 år, Kungsladugårdsskolan

Atila

Forez 13 år, Kungsladugårdsskolan

Isak Monrad-Aas,

29

Page 30: Magasinet Cliff - vt11

Hur kom det sig att ni började göra musik tillsammans?Ali: – Vi lärde känna varandra i åttan på Flemings-bergsskolan i Stockholm. På den tiden var det inte många som rappade och de få som rappade hittade till varandra. Det var liksom ”shit, finns det en rappare till på skolan?”

Hur gick det i början?Mohammed: – Ali hade hållit på längre med musiken. Han hade mer erfarenhet. Jag kunde inte ens rappa i takt i början. Jag föll för Alis stil. Hans sätt att berätta. Han var mer po-etisk. Vi hade bara kul till en början. Det lät skitroligt! Vi gick ut och spelade direkt, innan vi började att spela in, för kompi-sar som vi tvingat till fritidsgår-den. Är alla texter tagna ur verkliga livet?Ali: – Ja. Det kan vara att morsan kommer hem och berättar att hon blivit illa behandlad på jobbet. Då tar man med det i sin text. Allt inspirerar oss. Det är antingen vi själva som har upplevt det, kompisar eller familjemedlemmar som har upplevt det. Det måste vara så nära självupplevt som möjligt.

Låten Flykten beskriver hur ni kom till Sverige. Har ni några minnen från det?Ali: – Mitt starkaste minne från resan hit var att fiske-båten vi åkte med i två dagar höll på att gå under. Den fylldes med vatten typ två-tre gånger. Jag var sex-sju år då. Det var det mest dramatiska från den resan. Det var minst sagt obehagligt.Mohammed: – Jag minns nästan inget av resan hit. Jag kanske har förträngt det. Men jag kommer ihåg flyktingförläggningen vi bodde på. Min mormor, min moster, min morbror, lilllebrorsan och morsan, alla var samlade i ett och samma rum. Jag tyckte det var jävligt

mysigt. Alla var tillsammans, vi delade på maten. Jag tror morsan gömde undan oroligheten över om vi skulle få stanna eller inte.

Hur går det till när ni gör musik tillsammans?Mohammed: – Först får vi någon musikproduktion av våra producenter, grunden med beat och så. Sedan kän-

ner vi efter vad den förmedlar för känsla. Ofta kan jag ringa Ali och säga: ”Jag lyssnar på den här och har en idé, jag tän-ker den ska vara så här...” och ofta så har han tänkt på samma tema.Ali: – Det är helt sjukt ibland. Vi har tänkt på exakt samma grej. Mohammed: – Vi försöker också att ha ett helhetsperspek-tiv på våra låtar. Låten Kvinna till exempel, då skrev jag om en kvinna i tredje världen och Ali

sa: ”Ja, men då tar jag hur det är att vara en kvinna i väst. Likadant med Flykten. Ali tog färden hit, jag tiden på plats.

Har ni tips till unga killar och tjejer som vill göra musik?Mohammed: – Du måste veta varför du ska göra det. Gör det inte av fel anledning. Gör det inte för att bli känd eller för att tjäna pengar, det finns inga pengar i det. Men om du älskar musiken – kör hårt! Det handlar om träning. Skriv två verser om dan. Det gjorde jag i flera år. bara för att finslipa min stil.

Största förändringen i era liv sedan ni slog igenom?Mohammed: – Det är väl det hur folk ser på en. Själv tycker jag inte att vi har förändrats på något sätt. Man är rappare, musiker och syns överallt. Bemötandet har varit jävligt positivt. Det dåliga är att många kan få en förutfattad mening om dig bara för att du syns i media. Som tur är har jag vänner som håller nere mig på jor-den. De säger, ”tro inte att du är något!”

Text och foto: Camilla Walldán

Månadens kändis

HIPHOP FRÅN VERKLIGHETEN

Rawa Ali och Mohammed Anwar Ryback är killarna bakom hiphop-duon Mohammed Ali. De skriver om fördomar och orättvisor de själva upplevt

eller sett i livet i förorten. Men de ger också hopp om en bättre värld.

Mohammed Ali skriver om saker de själva varit med om.

30

Page 31: Magasinet Cliff - vt11

Mohammed Anwar RybackÅlder: 27 i augusti.

Intressen utöver musiken: ”Alltså förlåt mig, men allting omfattar musik”. Men läser faktaböcker, politisk litteratur.

Människa du beundrar och varför:Min fru. Hon skäms inte, hon står för vad hon tycker och säger.

Är rädd för:Samma som Ali. Och att folk har en skev bild av mig genom media.

Ali om Mohammed i tre ord: Kritisk, negativ och född driven.

Lyssnar just nu på:The Weeknds senaste gratisplatta på nätet.

Rawa AliÅlder: 26

Intressen utöver musiken: Inga. ”SVT-play då - om man får ta det”.

Människa du beundrar och varför:Min flickvän. Hon har gjort mig till en bättre person.

Är rädd för:Mycket. Ibland för att tappa fotfäs-tet, och dras in för mycket i media-storyn. För att förlora min flickvän och min familj.

Mohammed om Ali i tre ord: Ärlig, tidsoptimist och lättirriterad.

Lyssnar just nu på: Raphael Saadiqs nya skiva.

Om du älskar musiken – kör hårt!

31

Page 32: Magasinet Cliff - vt11

Vilka kan jag spela med?Kompisar som också vill lära sig att spela ett instru-ment och ha kul ihop. Har inte dina kompisar det intresset? Då kan du fråga runt bland killar eller tjejer på skolan. Eller prata med din musiklärare. De brukar ha koll på vem som spelar vad. Annars kan du kolla in på olika hemsidor som ”The bandmeeting” på Facebook. Där kan man söka musikkompisar.

Var får vi repa?Kolla med fritidsgården. De har ofta replokaler och bandverksamhet. Annars kan ni gå till Kulturskolan eller annan ungdomsverksamhet som finns på er ort. Eller varför inte göra det ”the real way”: Börja skram-la med instrumenten i polarens källare eller garage!

Hur gör vi sen då?Många gillar att lära sig instrument genom att lyssna och härma. Det är förstås viktigt att öva med rätt teknik från början. Lär dig grunderna av en musik-lärare eller någon annan vuxen som kan. Annars blir det jobbigt att behöva lära om senare. Med bara tre grundackord - C, G och F - kan ni spela massor av grymma låtar!

Så startar du ditt bandDrömmer du om att spela i band? Vad väntar du på? Det är bara att sätta igång!

Här svarar Göteborgsbandet Armageddon deathsquad på alla Cliffs frågor.

När är det bäst att repa?Repa med bandet åtminstone en gång i veckan i början. Det kan låta helt okej redan efter de första träffarna, vilket såklart är kul. Men för att ni ska bli bättre måste du öva ensam hemma också. Ju mer du nöter - desto bättre blir du och bandet!

Hur bestämmer man vad man ska spela?Det kan vara svårt att enas om låtar eftersom man oftast inte har precis samma smak. Men välj låtar som alla gillar, åtminstone lite grann. Öva flera låtar parallellt. Det blir lätt tråkigt om man bara spelar en och samma låt om och om igen.

Text: Camilla Walldán

Foto: Camilla Walldán

Illus

trat

ion:

Cam

illa

Wal

ldán

32

Page 33: Magasinet Cliff - vt11

Nya skivan från indiepopbandet Death Cab For Cutie är riktigt mysig. Precis som deras sex tidigare skivor är Codes And Keys full av fina poplåtar som man kan ha ha i hörlurarna ljumma sommarkvällar. Det är en lite lugnare skiva än den förra, som hette Narrow Stairs. Samtidigt är texterna gladare. Trots att låtarna är lite långsammare blir varenda låt spännande och intres-sant. Melodierna kommer liksom krypande,och till slut kan man inte sluta nynna på dem. Ofta är det snabba trummor i bakgrunden även till långsamma låtar.

Death Cab For Cutie har länge varit ett favoritband hos tv-serieproducenter i USA. Även om man inte är så su-gen på att lyssna på skivan kommer man nog att höra en och annan låt på tv snart.

För tjugofem år sen hette popdrottingen Madonna, och hon skrev vågade låtar om att gå sin egen väg. Nu gör Lady Gaga samma sak, fast mer galet och mer extremt på alla sätt.

Och visst behövs det ibland artister som sticker ut. På Lady Gagas första skiva kändes det som att hon hade mer att ge, och låtarna på Born This Way är precis det som saknades. Det är en skiva full av idéer. Det är grym radiopop om att man ska vara sig själv och inte bry sig om vad andra säger. Varför ska det vara så få andra artister som gör det?

Death Cab For Cutie- Codes And Keys

CCCC

Lady Gaga - Born this way

CCCC

Timbuktu - Sagolandet

Timbuktu fortsätter med sin helt egna stil på sitt nya album. Sköna beats och ibland lite gitarrer är fortfaran-de hans signatur, precis som när han hittade sin stil på skivan W.D.M.D. för nio år sedan. Det enda som händer med Timbuktu är att han blir lite stabilare på varje ny skiva. Ibland vågar han prova nya idéer och ibland blir han mest tråkig.

Sagolandet är lite mer elektronisk och låter mer som klassisk hiphop än förra plattan En High 5 & 1 Falafel. Annars får man leta efter skillnader. Det hörs i alla fall att Timbuktu har haft kul. Och han kommer nog vara minst lika rolig som vanligt att se live med sitt feta band Damn!. Glöm förresten inte att kolla in vår festi-valguide på sidan 20 om du vill se Timbuktu i sommar!

CCC

The Undertones - The Undertones (1979)En av de mest oväntade klassikerna man kan tänka sig kommer från Nordirland. Några killar tröttnade på det deppiga livet i staden Derry, så de bestämde sig för att starta ett punkband. Och vilket band det blev! Sånga-ren Feargal Sharkey hade en ljus röst som inte liknade någon annans. Låtarna på deras första skiva var glädje, ilska, och allt däremellan. Undertones var inte så politiska som andra punkband på den tiden, utan sjöng mest om kärlek och jobbiga kompisar.En av låtarna - Teenage Kicks - är så enkel som en låt kan bli. Ändå låter den som den största och viktigaste låt som någonsin spelats in. Det är ganska speciellt!

Musik

Foto: Press

bild

MÅNADENS KLASSIKER!

33Foto: Pressbild

Page 34: Magasinet Cliff - vt11

Spel

Ibrahim: Att spela FIFA är som att kolla på en riktig match på TV. PES är som att spela vilket dataspel som helst.Martin: Ja, det är bättre grafik. Spelarna ser verkligare ut. I PES är de som robotar. Ibrahim: Det bästa i FIFA är att vara tränare. Då kan jag ta ett division II-lag i England ända upp till toppli-gorna i Europa och Champions Leauge. Vinner jag den kan jag ta dem till VM för klubblag. I PES kan man vara tränare men där finns inga division II-lag eller sämre lag. Jag vill träna ett lag från grunden. Köpa de bästa spelarna och göra dem till ett stjärnlag. Martin: Jag är helst spelare. Messi är bäst. Han spelar i Barclona.Ibrahim: Barca hejar jag på! De har världens bästa

fotbollsspelare och har bra lagkemi. Men i FIFA är de långsamma och har ingen bra taktik. De är mycket bättre i PES.Martin: Men FIFA är till och med mer spännande att spela än att titta på en riktig match. Den känslan får jag inte i PES. Ibrahim: Och i FIFA gör de veckouppdateringar. På hur spelarna ligger till, om de är i form och om de har en chans att vinna ligan. PES uppdateras ganska säl-lan. Martin: Men PES har cuperna.Ibrahim: Ja, de har alla cuper som finns! Champions Leauge, Europa Leauge och VM. De känns verkliga. I FIFA måste du skapa cupen själv. Och det tar tid.

PES VS FIFA Fotbollsspelen PES och FIFA är värsta konkurrenter. Men Ibrahim Sharef och Martin So är övertygade - FIFA är bäst! Fast PES har något som inte FIFA har.

IBRAHIM MARTIN

MÅNADENS SPELPANEL

Text och foto: Maria Lundberg

StarCraft IIGenre: StrategiÅlder: 16 +Format: PC, Mac

SPELET: Handlar om Zerg som vill döda alla män-niskor och ta över rymden. KÄNSLAN: Är lite som att spela schack. Det är job-bigt att spela länge. Man måste tänka hela tiden och det är många kontroller att hålla reda på. Många klick i minuten. Jag föredrar att spela en mot en. Då måste man vara bra på att kontrollera gubbarna.GRAFIKEN: Är bland den bästa av alla! När man zoomar in ser man gräs och skuggor. Det är de detal-jerna som gör det.

David Campus, 15 år har testat Starcraft II

Hampus Schöndorff, 14 år har testat Minecraft

Jacob Bergquist, 16 år har testat Call of Duty

34

Page 35: Magasinet Cliff - vt11

Spelet släpps först i höst eftersom Telltales Games vill förbättra kvalitén. Det behövs!När filmen kom 1993 var det med en revolutionerande 3d-teknik. I Jurassic Park: The Game vill man skapa samma känsla som i filmen, att dinosaurierna är på riktigt och jagar en. Den känslan har de inte lyckats med - än. I trailerna rör sig både människor och dinosaurier ryckigt och grafiken har inget av nutida 3D-realism över sig.

Text och foto: Lars Andersson

Jurassic Park - The Game försenat

Minecraft Genre: SandlådespelÅlder: AllaFormat: PC

SPELET: Man tävlar inte mot någon men kan köra multiplayer och bygga stora världar med kompisar. Bygga hus, utforska grottor och få bättre saker. KÄNSLAN: Det är ett simpelt spel men det blir kul på något sätt. Fast det kan bli långtråkigt. Speciellt om man behöver en massa träd. Då måste man ut och hugga ner dem. För plankorna kan man bygga järnvä-gar och för att få el måste man hitta redstone.GRAFIKEN: Är väldigt enkel. 8-bitars. Man ser alla pixlar.

Call of DutyGenre: ActionspelÅlder: 18 +Format: Multiplattform

SPELET: Finns i två varianter. Det äldre Modern warfare II där man kan göra mer online och det nya Black ops där man kan anpassa gubbarna. Ju fler man dödar desto fler grejer kan man få.KÄNSLAN: Det är ett skjutarspel och det är det som är kul. Man behöver inte köra så mycket stra-tegi. Jag gillar både Modern warfare II och Black ops. Man kan spela i team men jag gillar Free for all mest. Då spelar alla mot alla online. GRAFIKEN: Är skön. Bäst är Black ops grafik för den är nyare.

Hej, Peter Björklund!

Text: Maria Lundberg

Berätta om dig själv!– Jag är spelprogrammerare och har ett företag som heter Outbreak Studios. Just nu jobbar jag med ett spel som heter Fylgja. Det handlar om en tjej som hamnar i brons- och järnåldern.

Vilka spel har du jobbat med tidigare? – Oj, få se nu… det är Midtown Madness 3 och Batt-lefield 2. Sen så är det appspelet Dark Nebula. Och så Just Cause 1 plus en del racingspel som RalliSport Challenge. Totalt är det väl ett femtontal spel.

Vad har du för utbildning och hur länge har du jobbat som spelprogrammerare? – På gymnasiet gick jag 4-årig teknisk linje. Efter det hade jag tänkt läsa datalinjen på Chalmers men strun-tade i det. Jag tyckte att jag redan kunde så mycket. Och samtidigt fick jag sommarjobb som programme-rare. Men idag kan jag ångra att inte gick på Chalmers. Jag hade haft stor nytta av deras avancerade matema-tik. 1999 började jag jobba i spelbranschen.

Har du några tips till den som vill börja jobba med spel? – Ska du bli programmerare bör du gilla matematik. Testa att göra enkla spel ihop med några kompisar. Inom demoscenen finns det mas-sor med ställen där ni kan ladda upp det ni gjort. Man kan också vara med i webbtävlingar som går ut på att göra så bra spel som möjligt. Och besök gärna Dream-hack och liknande, där du kan träffa nya kompisar. Sen så är det förstås bra att utbilda sig. Idag finns det hög-skoleutbildningar i spelutveckling lite varstans i landet.

35

Page 36: Magasinet Cliff - vt11

Pirates of the Caribbean: I främmande farvattenKapten Jack Sparrow är tillbaka! Redan i första Pira-tes-filmen tog han över showen med snabba repliker och sjörövarknep.

Nu handlar nästan allt om Jack. Den här gången ger han sig ut på jakt efter ungdomens källa tillsammans med sin gamle vapendragare Hector Barbossa.

Historien börjar i London, men snart är Jack ute på de sju haven igen. I jakten på källan har han kapten Svartskägg och hans dotter hack i häl. Den gamla rock-räven Patti Smith är med i den här filmen och spelar piraten som står under Jack Sparrow i befäl på skeppet.Johnny Depp och Penélope Cruz är bra som de brukar, men annars är filmen mest rörig. De gamla filmerna var mer spännande och välgjorda.

Piraterna är tillbaka

CCThorRedan för femtio år sedan lekte Marvel Comics med de nordiska gudarna och skapade superhjälteserien Thor. Nu kommer äntligen filmen om Thor, som vill slåss mot de onda frostjättarna i Asgård men blir nedskickad till jorden. Den här rullen är inte lika mörk och allvarlig som många andra nya superhjältefilmer. Thor själv är en blond tjejtjusare som gillar att leva farligt.

Slagsmålen smäller högt, och det är fullt med feta effekter. Men det finns också ganska mycket drama, lite romantik och så lite komedi. Kulturkrockarna på jorden är roliga.

Mycket av filmen utspelar sig på jorden, och det gör att filmen känns mer som Transformers än Sagan Om Ringen. Det blir lite för mycket olika saker i en och samma film, men för den som vill ha stora explosioner, vikingaskägg och pistoler på samma gång är Thor grym!

Blixt och dunder!

CCCFoto: Disney Enterprises, Inc.

Johnny Depp och Penelope Cruz söker evig ungdom.

Lamborghini Murciélago är en ”supersportbil” som kom 2002. Murciélago betyder ”fladdermus” men är taget från en legen-darisk tjur vid en tjurfäktning i Cordoba 1879. Bilen kommer upp i 100 km/h på 3,2 sekunder.

Vill du lägga vantarna på en egen Murciélago får du slänga fram ungefär 2,5 miljoner kronor. Om du nöjer dig med att se den i rullning kan du exempelvis kolla in filmerna ”The Dark Knight”, ”Transporter 2” eller ”The Brothers Bloom”.

Filmkollen Några premiärer i juni:X-Men - First Class (3 juni)

Kung Fu Panda 2 (8 juni)Transformers - Dark of the moon (29 juni)

36

Page 37: Magasinet Cliff - vt11

C

Foto

: Jor

ge Y

anke

y

Page 38: Magasinet Cliff - vt11

Nu finns det välgjorda rollspelet Battleheart ute. Garanterat långa och seriösa storylines ut-lovas. Välkommen in i en episk fantasivärld! Var? Android Market Vad kostar det? 19 kronor

Månadens coolaste appar

Har du testat det tunga krigs-spelet Modern Combat 2: Black Pegasus ännu? Inte? Då är det hög tid! Även om det kostar en slant, så är det helt klart värt pengarna.

Var? Android Market Vad kostar det? 44 kronor

Här har vi ett riktigt bra fot-bollsspel till mobilen. Över

250 lag, 30 turneringar och sju olika spellägen att välja mellan. Spela mot kompisar via Blue-tooth eller WiFi. Var? App Store

Vad kostar det? 7 kronor

?…Mark Zuckerberg bara var 19 år när han startade Facebook från sitt studentrum?

…Bill Gates bara var 20 år då han grundade Microsoft ihop med en barndomskompis?

…Larry Page och Sergey Brin båda var knappt 23 år då de drog igång Google?

Bara att sätta igång och uppfinna nåt då, alltså – om några kan det vara försent!

Teknik

Vill du synas när du cyklar? Sätt fast den här dubbel-sidiga lampan på ekrarna, programmera in ditt namn eller dra igång någon grym ljusshow. Vi lovar att bi-listerna omkring dig kom-mer att tvärnita av rena chocken!279 kr www.coolstuff.se

LED Ekerbelysning

Bästa spelmobilen hittillsDen ser ut som en vanlig smartphone, men skenet be-drar. Fäll ut spelkontrollen på Sony Ericsons nya Xperia Play och plötsligt har du en helt suverän spelmobil. Cliff har testat och kan intyga: de Playstation-inspirerade kontrollerna, de välbyggda knapparna och den ut-märkta skärmen gör att du får du en helt fantastisk spelupplevelse. Och det bästa av allt: du kan ringa med den också…

Sony Ericson Xperia PlayPris: ca 5 500 kr Mått: 62 x 16 x 119 mmVikt: 175 gProcessor: Qualcomm MSM8255 1 GHzOperativsystem: Android 2.3

Tycker du att det låter dyrt? Skaffa dig ett extrajobb och börja spara. På sidorna 12 och 13 får du massor med tips på hur du skaffar extrajobb i sommar.

Visste du att…

Bild: Teknikmagasinet

Foto: Coolstuff

Foto

: Son

yEric

sson

Foto

: Apple

Foto: Android Market

Foto

: And

roid

Mar

ket

Äntligen – en ny svärm radiostyrda helikop-trar har anlänt Sveriges luftrum. Förutom att den självklart kan lyfta och sjunka, kan den också åka framåt, bakåt och åt sidorna. Köp varsin och tävla med kompisarna! 200 krwww.teknikmagasinet.se

Silverlit PicooZTandem Z-1

38

Page 39: Magasinet Cliff - vt11

Vad är du rädd för?A: Att andra människor tycker att du är ointres-sant.B: Att ha tråkigt.C: Du är inte rädd!D: Att din familj eller vänner ska bli skadade.

Det är bara att ta fram en penna och sätta igång, så kommer du snart veta vilken hjälte du är mest lik. Svara på frågorna nedanför, fundera ut det alternativ som fungerar bäst och ringa in det. Lycka till!

Du ser ett bankrån. Vad gör du?A: Du försöker stoppa rånarna.B: Du känner igen rånarna, säger hej och frågar om de vill ha hjälp.C: Du blir arg eftersom rånet stör din dag, men gör inget.D: Ringer 112.

Hur ser du på tjejer?A: Du har länge varit kär i samma tjej. Men när du försöker prata med henne börjar du rodna.B: Du är den populära killen i klassen. Alla tjejer jagar efter dig.C: Tjejer är inte intressanta.D: Du ser tjejer som vänner och har flera tjejkompisar.

Du hittar en bortsprungen katt, vad gör du?A: Kollar om katten har ett halsband med ägarens nummer och ringer.B: Du minns lappen i affären som utlovade hittelön. Du tar katten och ringer glatt till ägaren.C: Det här kan bli kul tänker du och kastar in katten till grannens rottweiler.D: Du har alltid gillat djur så du behåller den söta katten.

Det blir slagsmål på skolan. Vad gör du?A: Du försöker genast skilja dem åt. Att bråka är fel.B: Äntligen lite action! Du ställer sig bredvid och hejar påC: Det är antagligen du som startade bråket.D: Om det är din vän, hjälper du genast till.

Om du blir tillsagd av din lärare /förälder att göra något du inte vill, hur reagerar du?A: Det är bara att gilla läget och göra som du blev tillsagd.B: Du vägrar. Ingen bestämmer över dig.C: Du gör motvilligt som du blivit tillsagd, men väntar bara på dagen då du kan hämnas!D: Du ifrågasätter uppgiften, lugnt och sakligt.

Hur klär du dig?A: Eftersom du är ute mycket ska det helst vara praktiska kläder.B: Du vill synas och imponera. Så länge du sticker ut kan du ha på dig vad som helst.C: Gärna i lite dyrare kläder, helst i svartD: Du bryr dig inte om kläder. Det finns annat att tänka på.

Du och dina vänner ska kolla på film, när tv:n plötsligt dör. Vad gör du?A: Du letar fram manualen till tv:n för att hitta felet.B: Gött! Nu kan du äntligen showa lite.C: Du blir tvärarg och skriker åt en kompis att fixa problemet.D: Det spelar ingen roll, vi kommer ändå ha roligt tillsammans.

BRA! Har du svarat på alla frågor nu? Räkna samman ditt resultat – vilken bokstav har du ringat in flest gånger? Kika på baksidan och se vilken hjälte du är mest lik!

KOM IGEN,BARA GÖR DET !!

Foto

: Cre

ativ

e C

omm

ons,

Pho

tobu

cket

och

Wik

imed

ia C

omm

onc

Testet – vilken filmhjälte är du?

39

Page 40: Magasinet Cliff - vt11

A: SPINDELMANNENAndra skulle beskriva dig som modig, snäll och omtänksam. Samtidigt är du lite stel och osäker bland folk du inte riktigt känner (och framförallt när det är en tjej i närheten.) Tiden räcker aldrig riktigt till och därför är du alltid på språng. Du vet vad du vill och inget kan hindra dig från att kämpa för det du tror på. Du har precis börjat med parkour – det är häftigt att hoppa mellan byggnader.

D: HARRY POTTERDu är smart och omtyckt av dina vän-ner. Du gör allt för dem och de gör allt för dig. Det mesta burkar lösa sig ganska bra för dig. Du är modig och kör på det som du själv tycker är rätt. I sko-lan har du det lätt för dig, speciellt när det gäller sport. Helst av allt vill du ta sopkvasten till och från skolan – tänkt att bara kunna flyga iväg.

B: JACK SPARROWDu är en soft typ, aldrig stressad och vill få ut det mesta av livet. Du står alltid i centrum och du älskar det. Vissa människor kan bli irriterade på att du aldrig tar saker på allvar, men vem bryr sig om vad andra tycker? Du klarar dig bra själv. Pengar är viktigt, för med dem kan du leva fritt. Du gillar att resa och träffa nya, spännande människor. Du drömmer om en båtplats som är stor nog att rymma ditt nya segelskepp.

C: DARTH VADERDu har stora drömmar, helst av allt vill du ta över hela universum. Du gillar att bestämma, du har ju ändå alltid rätt. Du är väldigt smart och klarar av de flesta problem – bara du inte blir arg först. Det är inte mycket som skrämmer dig, och helst av allt vill du klara dig själv. Tekniska prylar är grymt och du vill helst ha den senaste modellen av allting. Nere i källaren jobbar du i hemlighet på den nya dödsstjärnan.

KOLLA HÄR VILKEN HJÄLTE DU BLEV:

Reportage: Simhopp

Månadens Kändis: Agon Mehmeti

Cliff listar drömjobben

Dreamhack- vi var där!

Gymnasievalet- vi hjälper dig

Nästa nummer av Cliff kommer 1 juli!

Foto: Jespher Simonsen

LIFF-HANGERC